Sökning: "små barn delaktighet"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden små barn delaktighet.
1. Barns delaktighet i högläsning och dess betydelse för språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarens syn på delaktighet i högläsningsaktiviteter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan ska erbjuda barnen en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att samtala om texter och genom att lyssna till högläsning. Förskolläraren har ett stort ansvar till att göra barnen delaktiga i högläsning och att uppmuntra barnen till att vilja delta och utvecklas. LÄS MER
2. Insatser som möjliggör delaktighet och lärande för små barn med autism : En studie om handledningav föräldrar och förskolepersonal inom habilitering.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Inkludering på fritidshemmet : En kvalitativ analys av intervjuer med fritidshemspersonal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I skolan så ska utbildningen vara likvärdig, och det betyder att man behöver ta hänsyn till elevers olika förutsättningar och behov. Att skapa en verksamhet som är anpassad för alla individer, vilket betyder att ibland behöver man göra anpassningar. LÄS MER
4. ”Det är absolut bäst för små barn att ha det lite ordnat. Allra helst om dom får ordna det själv!”// Pippi Långstrump : - en kvalitativ intervjustudie om familjerättssekreterares uppelevser kring implementeringen av proposition Ett stärkt barnrättsperspektiv i vårdnadstvister.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : År 2022 befann sig cirka 17 000 barn, i åldrarna 0–17 år, i en vårdnadstvist. Forskning har visat att en vårdnadsprocess i domstol sällan är en gynnsam lösning för föräldrar i konflikt, där risken finns att den i stället blir förvärrad. LÄS MER
5. “Små barn kan så mycket mer än man tror” : Förskollärares tankar om de yngsta barnens självständighet och tillit till sin egen förmåga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring förskollärares tankar om arbetet med barns självständighet och tillit till sin egen förmåga. Studien illustrerar både strategier och hinder som förskollärare identifierar utifrån arbetet med barnen i förskolan. LÄS MER