Sökning: "små barn och internet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden små barn och internet.

  1. 1. Sharenting – används barn som ekonomiska aktörer i sina vårdnadshavares influenserverksamheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Caroline Ohlsson; [2022]
    Nyckelord :Influenser; Influencer; influerare; sharenting; ekonomiska aktörer; barnets bästa; ekonomiska intressen; The coogan law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sharenting är ett relativt nytt fenomen som fått stor medial uppmärksamhet de senaste åren. Vårdnadshavare i form av privatpersoner och influensers tenderar att obetänksamt dela bilder och information om sina barn på nätet utan att tänka på vilka konsekvenser delandet kan leda till. LÄS MER

  2. 2. "Det är så man umgås idag" - En studie om vårdnadshavarnas syn på surfplattan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Evaldsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om surfplattans existens i förskolan utifrån vårdnadshavarnas perspektiv. Syftet med studien har varit att undersöka hur vårdnadshavarna förhåller sig till digitala verktyg i förskolan samt hur de anser att det påverkar små barns lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 3. iPaden - ett pedagogiskt verktyg i förskolan : En kvalitativ intervjustudie över några förskollärares uppfattningar om iPads som en del av förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Amanda Björklund; Josephine Stendlert; [2016]
    Nyckelord :Förskola; iPad; digitala verktyg; förskollärare; IKT; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : Användningen av digitala verktyg har blivit en allt större del av dagens barndom och en stor del av de som är barn idag kan redan som väldigt små hantera surfplattor och smartphones. Dessa digitala redskap har även fått en allt större plats i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Blyghet ett problem eller en tillgång? : En studie om hur pedagoger ser på blyga barn och hur blyghet bland små barn visar sig.

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Susanne Karlsson; Nina Elmbro; [2014]
    Nyckelord :Blyghet; blyga barn; blyghet i förskola; tysta barn; bemöta blyga barn;

    Sammanfattning : Blyghet är något som blivit alltmer uppmärksammat, kanske främst när det talas om barn i förskolesammanhang. Det finns relativt mycket litteratur och forskning kring ämnet och på internet finns enorma mängder med information och olika sidor för självhjälp och terapiförslag. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskap i förskolan : En intervjustudie om pedagogers beskrivning av barns naturvetenskapliga lärande i åldern 1-3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ing-Marie Olsén; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskola; små barn; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur pedagoger i förskolan beskriver att de arbetar med naturvetenskap och barn i åldern 1-3 år samt hur de beskriver sina erfarenheter av hur barn lär sig naturvetenskap. För att söka denna kunskap användes följande frågeställningar: ”Hur beskriver pedagoger sina erfarenheter av hur små barn lär sig naturvetenskap?”, ”Vad beskriver pedagoger att små barn i förskolan behöver lära sig i naturvetenskap?”, ”På vilket sätt uttrycker pedagoger att de skapar förutsättningar för små barns naturvetenskapliga lärande?”, samt ”Hur beskriver pedagoger att de arbetar med naturvetenskap med små barn?”. LÄS MER