Sökning: "små barn och ljud"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden små barn och ljud.

  1. 1. Social och kommunikativ delaktighet. : En studie om barn med cochleaimplantat i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Elisabeth Lindow; Camilla Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Cochleaimplantat; delaktighet; förskola; kommunikativt; socialt;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att vi vill bidra till fördjupade kunskaper kring pedagogers arbete i förskoleverksamheten. För att barn med cochleaimplantat ska känna delaktighet samt utvecklas utifrån sina förutsättningar med tanke på den sociala och kommunikativa utvecklingen i lärandet. LÄS MER

  2. 2. Varför skriker du? : En kvalitativ studie om ljudnivån på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Ethel Bunayog Gustavsson; [2016]
    Nyckelord :Ljudnivå; buller; barn och pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka ljudnivån på förskolan, vad den beror på, hur den påverkar barn och pedagoger samt vad pedagogerna gör för att förbättra situationen. Observationer i barngruppen och intervjuer med pedagogerna gjordes för att kunna få svar på frågeställningarna. LÄS MER

  3. 3. Reggio Förskola

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Sofia Enqvist; [2016]
    Nyckelord :Arkitektur; Reggio Emilia; Råsunda; Solna; Kvateret Framnäs; Sofia Enqvist; Förskola; Lärandemiljöer;

    Sammanfattning : Idé och intention Intentionen har varit att skapa en förskola för barnen, med hjälp av element som relaterar till barnens skala. Stora öppna rum med utrymme för förändring och skapade. Platser och rum där alla barn kan mötas. En innomhus "piazza” som inbjuder till Reggio Emilias pedagogiska riktlinjer om möten. LÄS MER

  4. 4. Reflektionens olika språk : Förskollärares reflekterande tillsammans med små barn som ännu inte har något verbalt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Wiberg; Jennie Helgesson; [2016]
    Nyckelord :Barn; förhållningssätt; förskola; kommunikation; miljö; reflektion; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om förskollärares uppfattning om reflektion tillsammans med små barn på som ännu inte har något verbalt språk. Hur reflekterar förskollärare med små barn utan verbalt språk och varför? Hur sker kommunikationen i reflektion mellan förskollärare och små barn utan verbalt språk? Vi har utgått från ett sociokulturellt perspektiv och använt oss av kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med öppna frågor och personliga intervjuer. LÄS MER

  5. 5. ”Katten bottagotta” - En studie i utemiljö med fokus på små barns kommunikation och samspel

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fanny Nyqvist; Theresia Larsson; [2015]
    Nyckelord :Preschool; Communication; Interaction; Toddler; Outdoor environment; Sociocultural perspective; Förskola; Kommunikation; Interaktion; Småbarn; Utemiljö; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge läsaren en inblick i småbarns kommunikation. Hur deras samspel med andra barn och förskollärare kan te sig i en organiserad förskolas utemiljö och i skogsmiljö. Studien omfattar också observationer av hur förskollärare stödjer och utmanar småbarn i deras kommunikation och samspel. LÄS MER