Sökning: "små barns delaktighet och inflytande i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden små barns delaktighet och inflytande i förskolan.

  1. 1. “Små barn kan så mycket mer än man tror” : Förskollärares tankar om de yngsta barnens självständighet och tillit till sin egen förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stephanie Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Självständighet; tillit till sin egen förmåga; förskollärares tankar; strategier; hinder; barnsyn; delaktighet; inflytande.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring förskollärares tankar om arbetet med barns självständighet och tillit till sin egen förmåga. Studien illustrerar både strategier och hinder som förskollärare identifierar utifrån arbetet med barnen i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Små barns inflytande : En studie av förskollärares uppfattningar om små barns inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carina Carlström; Theres Rantatalo; [2018]
    Nyckelord :Inflytande; förskolan; barnsyn; demokrati; förskollärares förhållningssätt; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet: Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om små barns inflytande iförskolan. Vilken syn har förskollärare på små barns inflytande och hur arbetar förskollärare med barns inflytande i verksamheten. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie med hjälp av fokusgruppsamtal. LÄS MER

  3. 3. Barns inflytande i förskolan : med fokus på barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Andersson; Jessica Svensson; [2018]
    Nyckelord :inflytande; förskola; förhållningssätt; barn; delaktighet;

    Sammanfattning : För att kunna ge barn inflytande behöver man försöka komma nära barnets perspektiv, vilket man gör genom att lyssna på, försöka förstå och bekräfta barnet. Det ger barnet en upplevelse av att det jag förmedlar, säger eller på olika sätt visar med kroppen- det är viktigt! Att uttrycka sig lönar sig, för då hjälper någon mig. LÄS MER

  4. 4. "...man ska ju kunna ha en förskolegrupp i en container!" : En studie om pedagogisk miljö för små barns inflytande i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Jenny Holmgren; [2018]
    Nyckelord :democracy; educational environment; participation; influence; demokrati; delaktighet; inflytande; pedagogisk miljö;

    Sammanfattning : För oss som bor i en demokrati känns det som en självklarhet att kunna vara med och påverka det som sker omkring oss. Hur ser det då ut för våra yngsta medborgare, barn 1-3 år som befinner sig i förskolan? Vilken möjlighet har de till inflytande och delaktighet? Använder sig förskollärare av den pedagogiska miljön för att ge de små barnen ökat inflytande i verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Arbetet med barns delaktighet och inflytande : En studie om pedagogers arbete med barns delaktighet och inflytande på små- och storbarnsavdelningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sandra Mattsson; Emma Zetterholm; [2017]
    Nyckelord :Approach; Educators work in preschool; Influence; Participation; Preschool; Preschool children; Working methods; Arbetsmetoder; Arbetssätt; Delaktighet; Inflytande; Pedagogens förhållningssätt; Påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med barns delaktighet och inflytande i förskolan på små- och storbarnsavdelningar. För att precisera studiens syfte har följande frågeställningar valts: Hur arbetar pedagogerna med barns delaktighet och inflytande? Skiljer sig arbetet på små- och storbarnsavdelningar? och Vilka eventuella faktorer upplever pedagogerna påverkar arbetet med barns delaktighet och inflytande? Intentionen med studien är således att synliggöra olika arbetssätt som pedagoger på små- och storbarnsavdelningar använder sig av när det kommer till barns delaktighet och inflytande, samt om det finns eventuella likheter och skillnader i arbetet. LÄS MER