Sökning: "små barns lärande och utveckling"
Visar resultat 21 - 25 av 50 uppsatser innehållade orden små barns lärande och utveckling.
21. Det lilla barnets samspel i den fria leken : Små barns tillvägagångssätt vid kommunikation.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Leken är en betydelsefull faktor för små barns lärande och utveckling. Med små barn menarvi ett- till treåringar som befinner sig på småbarnsavdelningar. Vårt syfte med den härstudien är att undersöka, beskriva och förstå små barns samspel och kommunikation i denfria leken i förskolan. LÄS MER
22. ”Miljön blir sårbar när tiden inte räcker till”
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi har med hjälp av observationer i en förskola och intervjuer med pedagoger undersöktvad som villkorar pedagogers utformande av den fysiska miljön på förskolor och vidarehur barns lärande och utveckling påverkas av den fysiska miljöns utformning. När dettahar undersökts har vi utgått från tre frågeställningar : Vilka hinder och svårigheterupplever pedagogerna när de gäller att utforma den fysiska miljön i förskolan? Vilkaeffekter ger dessa hinder och svårigheter för pedagogerna? Vilka effekter ger dessahinder och svårigheter för barns lärande och utveckling?När det empiriska materialet har analyserats har vi utgått från teorier så som förskolansom institution, Sterns teori om självutvecklingen och den utvecklingsekologiskamodellen. LÄS MER
23. Små barns bildskapande i förskolan
M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att få ökad kunskap om förskolemiljöns betydelse och förskollärarens förhållningssätt till, och syn på små barns bildskapande i förskolan. Det är en kvalitativ undersökning där sju förskollärare på två olika förskolor i samma kommun i Norbotten intervjuats skriftligt via e-post. LÄS MER
24. Pedagogers små medel för betydelsefullahögläsningsstunder : Hur pedagoger möjliggör delaktighet ochinteraktion vid högläsning med barn
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Högläsningen är en aktivitet som sker runt om på många förskolor i Sverige. Högläsningen ärett tillfälle där pedagoger kan interagera och samtala med barn om böckers innehåll. LÄS MER
25. Hur ser pedagoger på barns återhämtning i förskolan? : En studie om pedagogers uppfattningar och åsikter om barnsåterhämtning och avsaknaden av den
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens problemformulering rör barns möjlighet till återhämtning i förskolan samt avsaknadenav den. Vuxna, här pedagoger, förhåller sig alltid till barnen i förskolan i en form av maktposition,oavsett om de vill det eller inte. LÄS MER