Sökning: "små företag till kina"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden små företag till kina.
1. Kartläggning av miljöpåverkan för aluminium- och stålprodukter : En jämförande livscykelanalys
Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)Sammanfattning : Dagens samhälle efterfrågar och kräver i allt större utsträckning en transparens vad gäller företags påverkan på miljön. Detta då medvetenheten kring betydelsen av hållbarhet, och i synnerhet företagens roll i hållbarhetsfrågor, ökar hos allmänheten. LÄS MER
2. INTERNATIONALISERING AV SVENSKA SMÅ- OCH MEDELSTORA MJUKVARUFÖRETAG I KINA : Faktorer som påverkar internationaliseringen
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Anledningen till varför företag vill internationalisera sig är många, det kan exempelvis vara av ekonomiska skäl eller att företaget behöver större marknad. Tidigare studier visar att i dagsläget sker internationaliseringsprocess i en snabbare takt jämfört med stegvis process som Uppsalamodellen beskriver. LÄS MER
3. Kulturellt anpassad för globalisering – En kvalitativ studie om affärskulturellaskillnader i Kina
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Den ekonomiska jätten i öst växer som aldrig förr och affärsmöjligheterna för företag har gåttfrån att bara ha varit ett land där man förlägger sin produktion, tack vare att kostnaderna är såpass låga, lockar numera den snabbt växande konsumentmarknaden fler och fler företag atttesta lyckan i landet. I denna uppsats tas den affärskulturella skillnaden upp både internt iföretag där man har kinesiska kollegor samt externt, hur man jobbar med kinesiska företagfrån ett svenskt perspektiv. LÄS MER
4. Internprissättning och tullvärde : Det är bättre att förekomma än att förekommas
Master-uppsats, Linköpings universitet/AffärsrättSammanfattning : Globaliseringen bidrar till en ökad världshandel och medför även ett växande antal gränsöverskridande koncerninterna transaktioner inom multinationella företag. Prissättningen av transaktioner vilka vidtas mellan närstående företag måste ske i enlighet med armlängdsprincipen som om transaktionerna vidtagits mellan två oberoende företag. LÄS MER
5. Mapping and evaluation of the purchasing process at Ahlvar
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Modebranschen är en ständigt föränderlig bransch som präglas av långa ledtider, osäkra prognoser och starkt trendfokus. Ahlvar By Frida Ahlvarsson är ett svenskt modeföretag som verkar inom just denna bransch. Ahlvar upplever precis som många andra små modeföretag problem kopplade till branschens uppbyggnad. LÄS MER