Sökning: "små och medelstora företag"

Visar resultat 1 - 5 av 587 uppsatser innehållade orden små och medelstora företag.

  1. 1. Finansiering av tillväxt –Hur små- och medelstora tillväxtföretag inom bemannings- och rekryteringsbranschen har finansierat sin tillväxt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefine Forsman; Alexandra Tjällman; [2019-08-08]
    Nyckelord :Finansiering; tillväxtbolag; bemanningsföretag; rekryteringsföretag; SMEs; kapitalstruktur.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Små- och medelstora företag utgör i dagsläget 99,9 procent av den totala mängden företag i Sverige. Gemensamt för alla företag, oavsett storlek, är att de kräver finansiering, vilken består av eget kapital och/eller skulder. LÄS MER

  2. 2. Hur stor andel företag väljer K3 frivilligt? - Hur påverkar skuldsättningsgraden och andelen immateriella anläggningstillgångar företags benägenhet att välja K3?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Petter Fredriksson; Vanja Galusic; [2019-03-07]
    Nyckelord :Redovisningsregelverk; principbaserad redovisning; regelbaserad redovisning; K2; K3; skuldsättningsgrad; omsättning; immateriella anläggningstillgångar.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Studien undersöker hur stor andel av företag som frivilligt väljer att tillämpa det principbaserade regelverket K3 istället för det regelbaserade K2 i fyra olika branscher samt vilka faktorer som påverkar valet för att få en förståelse för varför företag väljer som de gör. Vid införandet av regelverken K2 och K3 fick små och medelstora företag möjligheten att välja mellan de båda regelverken. LÄS MER

  3. 3. Stimulating Internationalization through digitalization : Digital competence in Swedish manufacturing SMEs

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Muhammad Akash Bin Nasir; Abubakar Ismail Sada; [2019]
    Nyckelord :Internationalization; Internationalization process; Digitalization; Digital Competence; Swedish; Manufacturing; Small and Medium Enterprises; SMEs; Industry 4.0; Fourth Industrial Revolution; 4IR; Automation; Digital Skills; Motivation; Internationalisering; internationaliseringsprocess; digitalisering; digital kompetens; svensk; tillverkning; små och medelstora företag; små och medelstora företag; industri 4; 0; fjärde industrirevolutionen; 4IR; automation; digitala färdigheter; motivation;

    Sammanfattning : Digital competence used to be a confusing concept, until recently when some researchers coined a comprehensive definition of digital competence and formulated a conceptual framework in an SME context. However, the framework was only at a conceptual level and required to be tested with the empirics of a qualitative or quantitative study. LÄS MER

  4. 4. Cirkulär ekonomi : Företags motivation till en cirkulär affärsmodell

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande; Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Mimmi Larsson; Josefine Saulo; [2019]
    Nyckelord :circular economy; circular business model; motivation; drivers; shareholder theory; stakeholder theory; self-determination theory; cirkulär ekonomi; cirkulär affärsmodell; motivation; drivkraft; aktieägarteori; intressentteori; självbestämmandeteori;

    Sammanfattning : Bakgrund: Världsekonomin har länge präglats av en linjär ekonomi, ett system som inte är hållbart och ett hot mot en framtida stabil ekonomi. Cirkulär ekonomi har lyfts fram som ett mer hållbart alternativ. LÄS MER

  5. 5. Sökmotoroptimering - varför företag inte siktar mot toppen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Fabian Isell; Luca Kokaia; [2019]
    Nyckelord :SEO; SME; Business and Economics; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Sökmotoroptimering (SEO) är ett sätt att arbeta på som förbättrar ens hemsidas ranking hos sökmotorer. Teorier om hur man ska jobba med det och varför man ska göra det har beskrivits i tidigare litteratur. Trots detta är det ett stort antal företag som väljer att inte arbeta med det. LÄS MER