Sökning: "små och stora skolor"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden små och stora skolor.

  1. 1. ”Det är väl bara att måla lite?” : En kvalitativ intervjustudie om lärares förutsättningar och strategier i mötet med elever med NPF-diagnoser i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Fagerlund; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar NPF ; AST; ADHD; språkstörning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med nya kunskaper om dels vilka förutsättningar bildlärare har att möta elever med NPF-diagnoser i undervisningen, dels vilka strategier bildlärare använder sig av för att möjliggöra lärande för elever med NPF-diagnoser. För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ intervjustudie där fyra yrkesverksamma bildlärare deltog. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation med Javascript-ramverk i ett kollaborativt ritverktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Klara Frommelin; [2022]
    Nyckelord :WebSocket; WebRTC; real-tidskommunikation; vektorgrafik; kollaborativt grafikskapande;

    Sammanfattning : Teknik och digitalisering växer sig allt större i samhället och skolor får kämpa för att hänga med i utvecklingen. Som svar på detta behov har TOAST, ett kollaborativt online-verktyg för grafik och design, utvecklats för att väva in teknologi i ämnet Bild. LÄS MER

  3. 3. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i gymnasieskolan : En intervjustudie

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Bylund; [2022]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet; gymnasieskolan; polyfon; skolutveckling; skolans styrkedja; tyst kunskap; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Sedan 2010 finns det i Sverige en lag som stadgar att ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (SFS 2010:800 rev. 2020 5§). I detta arbete undersöks hur begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet begripliggörs av olika aktörer inom gymnasieskolans styrkedja. LÄS MER

  4. 4. Klassrummets påverkan på elevprestationer : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frmesk Karadaghi; Fabian Lundgren; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; Skollokaler; Klassrum; Litteraturstudie; Fysisk lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka skolans fysiska lärmiljö i klassrummet. Det är två forskningsfrågor som besvarats. LÄS MER

  5. 5. Övergången mellan låg- och mellanstadiet. Har storleken betydelse? : En studie om lärares tillvägagångssätt vid övergången från lågtill mellanstadiet, samverkan mellan stadierna och om det skiljer sig beroende på skolans storlek.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Maria Nilsson; Åsa Larsson; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; Lågstadiet; Mellanstadiet; Samverkan; Skolstorlek; Övergång.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur låg- och mellanstadielärare hanterar övergången mellan 3:e och 4:e klass. Studien har undersökt hur samverkan mellan låg- och mellanstadielärare fungerar, vilket tillvägagångssätt och styrdokument som används vid övergången och vilket informationsutbyte som görs mellan den överlämnande och den mottagande läraren. LÄS MER