Sökning: "små skolor"

Visar resultat 6 - 10 av 106 uppsatser innehållade orden små skolor.

  1. 6. Kooperativt lärande för utvecklande av elevers resonemangsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Aadalen; Nasim Qadan; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematiska resonemang; kreativa och imitativa resonemang.;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande (KL) som en undervisningsmetod har blivit allt vanligare både på nationell och internationell nivå. KL beskrivs som en undervisningsmetod för att strukturera samarbetet mellan elever i små grupper och på så sätt kan de dra nytta av varandra för att uppnå gemensamma mål (Umans & Lidén, 2018). LÄS MER

  2. 7. En intervention i dubbelteckning på gruppnivå : Stärks elevernas stavningsförmåga efter fem veckors träning?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Janine Pettersson; Victoria Modig; [2021]
    Nyckelord :Dubbelteckning; intervention; stavning; stavningsdidaktik; stavningskonvention; stavningssvårigheter; stavningsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur elever i två klasser åk 4-5 utvecklade stavningsförmågan dubbelteckning genom en intervention i stavning. Vårt urval bestod av 44 elever från två olika skolor varav 15 elever utgjorde en kontrollgrupp och 29 elever deltog i vår intervention. LÄS MER

  3. 8. Övergången mellan låg- och mellanstadiet. Har storleken betydelse? : En studie om lärares tillvägagångssätt vid övergången från lågtill mellanstadiet, samverkan mellan stadierna och om det skiljer sig beroende på skolans storlek.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Maria Nilsson; Åsa Larsson; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; Lågstadiet; Mellanstadiet; Samverkan; Skolstorlek; Övergång.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur låg- och mellanstadielärare hanterar övergången mellan 3:e och 4:e klass. Studien har undersökt hur samverkan mellan låg- och mellanstadielärare fungerar, vilket tillvägagångssätt och styrdokument som används vid övergången och vilket informationsutbyte som görs mellan den överlämnande och den mottagande läraren. LÄS MER

  4. 9. Utbildning för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Sara Nelson; [2021]
    Nyckelord :utbildning och lärande för hållbar utveckling; LHU; HU; pluralism; Skolverket; ämnesövergripande; ämnesdidaktik; fortbildning; kollegialt lärande; åk 7-9; framtidshopp; värdeskapande lärande; agens; kvalitetsarbete; General Works;

    Sammanfattning : Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling. Många skolor och lärare har svårt att leva upp till detta. LÄS MER

  5. 10. Digitaliseringen i skolan : – Hur upplevs de förändringar som skett inom läraryrket på grund av digitaliseringen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Miad Noori; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala verktyg; digital utveckling; läraryrket; undervisning;

    Sammanfattning : Skolvärlden rör sig med stadiga steg mot en mer digitaliserad undervisning. Nya resurser ochmetoder skapar nya möjligheter men även nya utmaningar, inte minst för lärare som har i uppgiftatt både tillämpa och undervisa om dessa. LÄS MER