Sökning: "småbarnsavdelning förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade orden småbarnsavdelning förskola.

  1. 6. Sågens och musikens betydelse för språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Orbal Sediqi; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka sång och musikens betydelse för barns språkliga och motoriska utveckling på förskola. Vilka metoder används av pedagoger för att stärka och utveckla barns språk i förskolan? Studien genomfördes på två avdelningar på en förskola i Skåne där barn mellan ett och fem år har deltagit. LÄS MER

  2. 7. Barngruppsstorlek i förskolan : Förändringsarbete i praktik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Eva-Marie Karlsson; Julia Piipponen; [2019]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; kvalité; statsbidrag; förändringsarbete; likvärdighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolverket (2018) bedriver sedan 2015 ett utvecklingsarbete som strävar, med hjälp av ett riktat statsbidrag, att öka utbildningens likvärdighet och stärka förutsättningar i förskolan för att kompensera för barns olikheter. Det ekonomiska stödet är avsett att minska antalet barn i barngrupper, där de yngsta barnen är prioriterade. LÄS MER

  3. 8. Pedagogers bemötande : Med fokus på genus i ett kvinnodominerat yrke.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Andersson; Felicia Byhlin; Karin Haglund; [2017]
    Nyckelord :genus; förskola; män; pedagoger; bemötande; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få reda på om det är någon skillnad i hur manliga respektive kvinnliga pedagoger bemöter flickor och pojkar i verksamheten. Metod: Den här studien baseras på två kvantitativa verktyg, enkät och observationsschema. LÄS MER

  4. 9. Pedagogers förhållningssätt till toddlarens meningsskapande av teknik i vardagen : En kvalitativ studie i hur pedagogerna resonerar kring teknik i förskolan hos de allra yngsta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Irina Mikkola; [2015]
    Nyckelord :Toddlare; förskollärare; teknik; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar kring teknik med förskolans yngsta. Utgångspunkten i undersökning kommer att vara på förskollärarens resonemang, erfarenheter och kunskaper i arbetet med ämnet hos toddlare. LÄS MER

  5. 10. Kamratkulturer på förskolan. : En observationsstudie kring 1-3 åringars lek i förskolans vardag

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Madeleine Nordgaard; [2014]
    Nyckelord :Preschool; peer cultures; access play; excluding play; positions of status; toddlers.; Förskola; kamratkulturer; tillträdesstrategier; uteslutningsmetoder; statuspositioner; småbarnsavdelning;

    Sammanfattning : The purpose with this study was to find out about the preschool toddler’s peer-cultures. I also wanted to understand how these peer-cultures were shown. LÄS MER