Sökning: "småföretag globalisering"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden småföretag globalisering.
1. Små fiskar fastnar också i nätet : En studie om hur små e-handlare kan konkurrera på Internet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Bakgrund: De första Internetbaserade butikerna öppnade i mitten av 1990-talet och Internethandeln har sedan dess vuxit kraftigt. Den snabba tekniska utvecklingen har gjort att många svenska små e-handelsföretag har kunnat ta steget ut på en global marknad. LÄS MER
2. Något nästan förbjudet, en orakad nisch och en fika hos mormor : En studie om småföretagares konkurrenskraft
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Bakgrund Små företag är en stor del av det svenska näringslivet, och trots att de stora svenska företagen utgör enbart 0,1 procent står de för 40 procent av omsättningen och de anställda i det svenska näringslivet. Det här innebär stor konkurrenskraft gentemot de små och medelstora företagen. LÄS MER
3. Internationalisering med entry mode i fokus – en fallstudie av Zero Belysningar
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : Titel: Internationalisering med entry mode i fokus – en fallstudie av Zero Belysningar Kurs: 2FE03E ‐ 15 hp. Kandidatuppsats Författare: David Gustafsson 870926, Emmie Thurn 880909, Jasenko Arsenovic 890119 Bakgrund: Globalisering och inträde på internationella marknader har för SME blivit en trend. LÄS MER
4. Etablering av svenska verksamhet utomlands : En jämförelse mellan etablerat svensk verksamhet i Sverige och utomlands, och dess effekt på företaget.
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Bakgrund: Globalisering har medfört ökad konkurrens, vilket har ställt högre krav på svenska företag. Företagen måste ständigt utvecklas för att kunna behålla sin konkurrenskraft, och företagen kan bemöta den hårda konkurrensen genom en utflyttning av verksamheten till utlandet eller utveckling på hemmaplan. LÄS MER
5. Kunskapsintensiva småföretags mål och strategiformulering
Magister-uppsats, Ekonomiska institutionenSammanfattning : Ekonomins globalisering, informationsrevolutionen och de stora ideologiernas sammanbrott har lett till förändrade förutsättningar för många företag. Ökad professionalisering har för vissa företag blivit nödvändigt för att kunna vara konkurrenskraftiga. LÄS MER