Sökning: "småföretag organisation"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden småföretag organisation.

  1. 21. Delegering och ansvarsfördelning : En studie av vunna erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Björn Bexander; Mikael Bladh; [2008]
    Nyckelord :Delegering; ansvar; ledarskap; motivation; kommunikation;

    Sammanfattning : Att avlasta chefen, så att denne får tid affärsutveckling, är viktigt för många småföretag som vill växa. Undersökningar visar på att det är just bristen på tid som hämmar småföretag från att växa. En lösning på detta problem för chefen att delegera och fördela ansvar till medarbetarna i företaget. LÄS MER

  2. 22. Ensam är stark, men tillsammans är vi starkare? : En studie om medlemmarnas attityder och förväntningar på medlemsorganisationen Företagarna

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Sandra Gustafsson; Petter Kindlund; [2008]
    Nyckelord :Kommunikation; Organisation; Nätverkande; Småföretag;

    Sammanfattning : Rubrik: Ensam är stark, men tillsammans är vi starkare? Problem: Synen på småföretagande har förändrats genom tiderna. Länge ansågs inte småföretagande som en viktig del i samhällsekonomin. Idag däremot, är småföretag centrala i Sveriges såväl som världens ekonomi då de utgör en betydande del av den ekonomiska tillväxten. LÄS MER

  3. 23. Rekrytering i småföretag, ett stort problem? : – En kvalitativ studie som syftar till ökad förståelse för hur fyra småföretag matchar sina behov vid nyrekryteringar med krav på dubbla kompetenser.

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Lena Elfving; [2007]
    Nyckelord :Rekrytering; småföretag; dubbla kompetenser;

    Sammanfattning : I Sverige finns nästan en halv miljon företag varav 99 % kan betraktas som småföretag. Småföretagen är en viktig del av näringslivet för att skapa sysselsättning, tillväxt och bidra till att kunna hålla den höga välfärdsnivå som vi har idag, trots detta fokuserar den största delen av forskningen mot de större företagen. LÄS MER

  4. 24. Små designbyråers förmåga till tillväxt på en föränderlig marknad

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Erik Hanberg; [2007]
    Nyckelord :Relationsmarknadsföring; Relationer; Designbyrå; Designbyråer; Nätverk; Involvering; Organisation; Värdeskapande; Värdestjärna; Lärande i organisationer; Småföretag; Tillväxt; Konkurrens; Marknadsföringsstrategi;

    Sammanfattning : Marknaden för designbyråerna kan beskrivas som förändrad utifrån globaliseringens effekter, den krympta nationella marknaden och designbyråernas minskade upptagningsområde. De för uppsatsen utvalda objekten får problem då det som de erbjuder idag inte räcker. LÄS MER

  5. 25. Kontakter på kinesiska : Viktiga faktorer för svenska småföretag vid varuimport från Kina

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Göran Bäckström; Mattias Ahlström; [2006]
    Nyckelord :International trade; purchasing; cultural clash; organization; China; Internationell handel; inköp; kulturkrock; organisation; Kina;

    Sammanfattning : This paper will answer which factors are important for the business relation between a small Swedish import company and a Chinese contractor. The problem is based partly in theories that points to cultural and organizational differences between Sweden and China, and partly in current examples from Swedish companies. LÄS MER