Sökning: "small business SME"

Visar resultat 1 - 5 av 309 uppsatser innehållade orden small business SME.

  1. 1. Cirkulär ekonomi som ett beslut : En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi i små och medelstora svenska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Daniel Jonsgården; Sakke Pellikka; [2024]
    Nyckelord :Circular economy; SME; Decision making; garbage can model; Sweden; Cirkulär ekonomi; SME; Beslutstagande; Soptunnemodellen; Sverige;

    Sammanfattning : Titel: Cirkulär ekonomi som ett beslut: En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi inom små och medelstora företag Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Daniel Jonsgården och Sakke Pellikka Handledare: Jean Mutiganda Datum: 2024 – januari Syfte: Flera studier visar på svårigheter och hinder för införandet av cirkulär ekonomi. Syftet med denna studie är att undersöka hur implementeringsbeslutet ser ut och därmed varför företag trots hinder väljer att implementera cirkulär ekonomi. LÄS MER

  2. 2. Effektivisering av SAQ 5.0 för SME:s : Att möta utmaningarna inför SAQ 5.0 hos Företag X och svenska SME:s

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Tekniska Högskolan

    Författare :Alexander Aronsson; [2024]
    Nyckelord :Global changes; Sustainability regulations; Suppliers to the automotive industry; Documentation in sustainability; Policies and certifications; Global Automotive Sustainability Guiding Principles; Drive Sustainability; Self-Assessment Questionnaire SAQ ; SAQ 5.0; SAQ 4.0; Environmental and quality management systems; Gap analysis; SME Small and Medium-sized Enterprises ; Hållbarhetsregleringar; Leverantörer till fordonsindustrin; Dokumentering inom hållbarhet; Policys och certifieringar; Miljö- och kvalitetsledningssystem; Gap-analys; SME Små och medelstora företag ; SAQ 4.0; SAQ 5.0;

    Sammanfattning : The current global changes and regulations in sustainability have a direct impact on suppliers to the automotive industry. Therefore, it is crucial for suppliers to the automotive industry to proactively monitor developments to avoid risking their competitiveness. LÄS MER

  3. 3. Do SMEs in Inflationary countries carry potentials for Internationalization: Illustration from Sri Lankan Economy

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Thilini Dushyanthi Atapattu; Hasini Anchala Chandrasekara Hetti Arachchige; [2023-07-18]
    Nyckelord :Inflation; hyperinflation; internationalization; Small and medium sized; developing countries;

    Sammanfattning : External environmental effects always create challenges to the business world. Current uncertain conditions around the world with unexpected natural as well as human interventions make the global business activities more complicated. LÄS MER

  4. 4. Utmaningarna med digitalisering av ekonomistyrning för små och medelstora tillverkande verkstadsföretag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sar Appel Jonsson; Jacob Svensson; [2023-02-21]
    Nyckelord :SME; digitalisering; ekonomistyrning; beslutsprocesser; tillverkning;

    Sammanfattning : The focus of this study is management control, more precisely how decision making and control mechanisms are affected by digitalization and what hampers the future development of digitalization in small and medium sized companies. To stay competitive it is important that small and medium sized companies also implement digitalization in their business. LÄS MER

  5. 5. The Influence of Pricing Strategy on the Growth of SMEs : A Case Study in Liberia

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Dewah Netta Jackson; Ohabuike Joshua Ajuro; [2023]
    Nyckelord :Pricing; Influencing of pricing strategy; SMEs growth; Liberia;

    Sammanfattning : Small and Medium Enterprises (SMEs) play a crucial role in the economic development of any nation. However, due to various challenges, including government policies, cost of production, competition, and market demand, SMEs often struggle to survive and grow. Pricing strategy is one of the critical factors determining SMEs' success. LÄS MER