Sökning: "smdi"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet smdi.
1. En herrgårdssägen genom serievägen : Gymnasieelevers meningsskapande av en klassiker och dess serieadaption i svenskundervisningen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Att förstå samband mellan text och bild kan förefalla allt viktigare i dagens digitaliserade samhälle där ungdomar ständigt exponeras för den visuella texttolkningen. Trots detta hör det till ovanligheterna att använda serieromaner där kombinationen mellan bild och text, som eleverna är vana vid, förekommer i klassrummet. LÄS MER
2. Vad spelar de för roll? : En diskursteoretisk undersökning av spel i svenskämnesdidaktisk forskning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka orsaker det finns till att spel knappt är närvarande i gymnasieskolans svenskundervisning, trots sådant som förekomsten av det vidgade textbegreppet samt det relativt stora intresset från litteraturdidaktiken under 2000-talet. Detta undersöks med ett diskursteoretiskt angreppssätt genom att analysera konferensartiklar från det nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI) och sätta denna analys i relation till spelmediets egenskaper. LÄS MER
3. Digitalt meningsskapande : en intervjustudie om flickors kommunikativahandlingar i olika nätgemenskaper
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Föreliggande magisteruppsats skrivs inom fältet Svenska med didaktisk inriktning (Smdi). Syftet är att undersöka digitalt meningsskapande i olika nätgemenskaper utifrån barnets perspektiv, nämligen sju flickor i årskurs 7 och 8. LÄS MER
4. Att vandra tillsammans mot text : en fallstudie i hur elever i skärmbaserad undervisning skapar text
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för HumanvetenskapSammanfattning : Inom det teoretiska perspektivet för huvudområdet SMDI vilket inbegriper språkliga och kulturella verksamheter som barn och unga ingår i, men samtidigt med vidgad ram mot skrivutveckling och textsocialisation mot det nya medielandskapet, skrivs denna uppsats. Studien syftar till att ge en djupare förståelse för hur elevers samtal skapar text i skärmbaserad undervisning, det vill säga hur eleverna arbetar med digitala verktyg i undervisningen, samt för hur läraren stödjer samtalet. LÄS MER
5. En animefilms möjligheter : film som gemensamt textarbete i en årskurs tre
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Den här magisteruppsatsen skrivs inom huvudområdet svenska med didaktisk inriktning (Smdi). Undersökningen behandlar gemensam textläsning och textarbete i en årskurs tre utifrån filmen Min granne Totoro. Filmen är en animefilm som kan placeras inom populärkulturgenren. LÄS MER