Sökning: "smink maskulinitet"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden smink maskulinitet.

  1. 1. Supergirl vs. Superman : En genusanalys av tv-serien Supergirl

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Madelene Lundgren; Lotta Sundin; [2017]
    Nyckelord :Superhjälte; Supergirl; Superman; feminism; könsroller; genusdualitet; femininitet; maskulinitet; hjältar;

    Sammanfattning : Superhjältar har länge varit sinnebilden för hegemonisk maskulinitet, det manliga idealet, i den västerländska populärkulturen, vilket gör det svårt för kvinnor att ta sig in på området. Många kvinnliga hjältar som har försökt tillägna sig traditionellt maskulina karaktärsdrag har fått betala genom att istället bli sexualiserade. LÄS MER

  2. 2. Rätt kvinna på rätt plats En experimentell studie av maskulinitet och femininitet hos kvinnliga (försvars)politiker.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fanny Värnbrink Forsman; [2016-04-11]
    Nyckelord :Genus; maskulinitet; femininitet; kvinnliga politiker; stereotyper; utseende;

    Sammanfattning : Brister i den deskriptiva representationen gör att könsstereotyper lever kvar: kvinnor och män sysslar med olika politikområden och bedöms också av väljarna att som olika kompetenta att syssla med olika områden. Uppsatsen undersöker hur feminina och maskulina utseendeattribut hos kvinnor kan påverka hur kompetenta de bedöms vara som politiker, när all annan information skalats bort. LÄS MER

  3. 3. Att vårda sitt yttre - En studie av yngre mäns attityder till groomingprodukter

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Camilla Olsson; Sofia Ström; Sibel Mumun; [2006]
    Nyckelord :Grooming; Män; Skönhetsprodukter; Kommunikation; Marknadsmixen; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka yngre mäns attityder till, såväl som deras konsumtion av groomingprodukter. Genom detta ämnar vi lyfta fram de aspekter som är viktiga för företag i skönhetsbranschen att ta hänsyn till vid utformningen av marknadsmixen. LÄS MER