Sökning: "snus marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden snus marknadsföring.

  1. 1. "OM ALLA GÖR DET ÄR DET VÄL OKEJ" En kvalitativ studie om unga kvinnors användande av och inställning till nikotinsnus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Anna Eneberg; Ellen Håkansson Lagerhammar; [2023]
    Nyckelord :snus; vitt snus; nikotinsnus; marknadsföring mot kvinnor; influencer marketing; branding; white nicotine pouches; marketing for women.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Over recent years, there has been an increase in young women’s use of white nicotine pouches in Sweden. Statements have been made about this being a problem for public health since young people risk addiction to a harmful product. LÄS MER

  2. 2. Less på Smokeless : En analys av rökfri tobaks karaktäriseringar i nyhetsmedier

    L2-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Edvin Strid; [2023]
    Nyckelord :ekonomisk historia; historia; marknadsföring; media; nyheter; rökfri; Smokeless; snus; tobak; Tobaksbolaget;

    Sammanfattning : In 1973 the first portioned oral moist tobacco (snus) in Sweden is launched unto the markets by Svenska Tobaksbolaget AB. The product was called Smokeless and was meant to be regarded as an alternative to, at the time, very popular cigarettes. LÄS MER

  3. 3. Det nya vita guldet - En kvalitativ studie av vita snusvarumärkens positionering och marknadsföring på den svenska marknaden.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Svensson; Philip Östenson; William Andersson Kuhnke; [2023]
    Nyckelord :positioning; messages; nicotine; semiotics; marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur positioneras och marknadsförs vitt snus i Sverige? Vilka budskap sänder vita snusvarumärken i sin reklam och vilka är dessa budskap riktade till? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur det vita snuset är positionerat och marknadsförs på den svenska marknaden för valda fallföretag samt undersöka vilka budskap de sänder, för att bidra till teorin med insikter om positionerings- och marknadsföringsstrategier för det vita snuset i Sverige. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och utgår ifrån en semiotisk bildstudie med stöd utav två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. "En livsstil för en livstid" : En kvalitativ studie på konsumenters upplevelser av parodireklam inom det vita snusets marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Konrad Boehm; Jonathan Milner; [2023]
    Nyckelord :parodireklam; vitt snus; marknadsföring; culture jamming;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to shed light on the issues surrounding the marketing of white snus, which employs various means to downplay and beautify the product, thus normalizing it as part of everyday life. Using our analytical framework, we have developed spoof advertisements for white snus that convey this problematic nature. LÄS MER

  5. 5. Vitt snus i identitetens ljus : En kvantitativ studie om aspekter som påverkar konsumenters upplevelse av vitt snus

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Freja Frisk; Vendela Jurland; [2023]
    Nyckelord :vitt snus; kontroversiella produkter; gruppidentitet; marknadsföring; design; konsumentkultur;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker konsumenters attityd till vitt tobaksfritt snus. Studien identifierar vilken signifikans marknadsföring, konsumentkultur och produktspecifika attribut har i relation till konsumentens uppfattning av produkten i fråga. LÄS MER