Sökning: "so lärare utbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade orden so lärare utbildning.
1. “Den var ganska undermålig den där så kallade skolan då” : Unga vuxnas erfarenheter av sin utbildning som placerade barn i samhällsvård
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ahmed, A och Henriksson, E (2023). “Den var ganska undermålig den där så kallade skolan då” - Unga vuxnas erfarenheter av sin utbildning som placerade barn i samhällsvård.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER
2. Platsbaserat lärande och dess roll i SO-undervisning : En kvalitativ studie om platsens betydelse för lärandet i SO-undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares användning av platsbaserat lärande i undervisning inom SO-ämnet i skolans tidiga år (F-3). Vi har valt att använda oss av en kvalitativ metod, för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER
3. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER
4. Språkutvecklande Arbetssätt I SO- Undervisningen : En kvalitativ studie om F-3 lärares perspektiv på ett språkutvecklande arbetssätt i SO- undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur F-3 lärare arbetar språkutvecklande i SO- undervisningen. Vi har valt att använda en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer med fyra lärare. Intervjuerna har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv och relevant forskning. LÄS MER
5. Lärares erfarenhet och kompetens i att undervisa i Sexualitet, Samtycke och Relationer : En kvantitativ enkätstudie av högstadielärares egna upplevelser
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Bakgrund: Sverige har haft sexualundervisning i olika former i grundskolan i närmare 70 år. Trots den långa tiden och erfarenheten framkommer det brister som uppmärksammas både från elev- och lärarhåll. LÄS MER