Sökning: "social ångest skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden social ångest skolan.

  1. 1. Gamification Otherwise : Alternative directions to enhance the sense of friendliness in online communities

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anna Chuprina; [2023]
    Nyckelord :gamification; sense of community; engagement; social media; gamification; känslan av gemenskap; engagemang; sociala medier;

    Sammanfattning : Gamification is a widely explored topic in various contexts. In particular, gamification is used in the form of likes and reactions on various social media. However, it was identified that this reward system in the form of likes led to addictive behavior. LÄS MER

  2. 2. Användning av sociala medier och barns/ungdomars psykiska hälsa : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Abdi Khader Hersi; [2022]
    Nyckelord :Mental health; social media; youth health; adolescent; Psykisk hälsa; mental hälsa; sociala medier; barn; ungdomar;

    Sammanfattning : Introduktion: Psykisk ohälsa ökar bland barn och unga i Sverige. Sedan mitten av 1980-talet har unga som har återkommande psykosomatiska symtom fördubblats, och ungefär hälften av 15-åringarna har besvär. Användning av datorer, surfplattor och smartphones har ökat bland 13- och 15-åringar under 2000-talet. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieungdomars psykiska hälsa under covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om pandemins påverkan på gymnasieungdomars psykiska hälsa utifrån skolkurators upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sulaiman Zabihullah; Fardeen Ahmadi; [2022]
    Nyckelord :distansstudier; covid-19 pandemi; skolkurator; gymnasieungdom; psykisk hälsa och ohälsa; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utifrån skolkurators upplevelser om situationen för eleverna söka förståelse för vilken påverkan covid-19 pandemin har haft på gymnasieungdomars psykiska hälsa. I den här studien har det använts kvalitativa intervjuer för att undersöka och besvara studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Lärdomar från olika antimobbningsprogram implementerade och utvärderade i Europa : en strukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Helena Johansson; Sandra Paulsen; [2022]
    Nyckelord :Anti-Bullying programs; bullying; primary school; Europe; evaluation; lessons learned; Antimobbningsprogram; mobbning; grundskola; Europa; utvärdering; lärdomar;

    Sammanfattning : Introduktion: Barn och unga som utsätts för mobbning i skolan löper en större risk för ohälsa såsom ångest och depression samt försämrad skolprestation vilket gör mobbning till en aktuell folkhälsofråga världen över. Syfte: Syftet med denna studien var att sammanställa lärdomar från antimobbningsprogram som implementerats och utvärderats i grundskolor i Europa. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar kring skillnader mellan flickors och pojkars attityder, självförtroende och ångest i ämnet matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Dahl; Aghigh Karimi; [2021]
    Nyckelord :attityder; grundskola; matematik; självförtroende; stereotyper; uppfattningar; värderingar; ångest;

    Sammanfattning : Sammanfattning Ett centralt begrepp för maktrelationer och den över- respektive underordning som förekommer i samhället mellan män och kvinnor är könsmaktsordning. Denna makt illustreras av bland annat könsuppdelningen på arbetsmarknaden eller av att män tjänar mer än kvinnor, trots samma utbildningsnivå. LÄS MER