Sökning: "social behaviorism"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden social behaviorism.

  1. 1. Vägen tillbaka till skolbänken - En realistisk forskningsöversikt om orsaker och interventioner för elever med problematisk skolfrånvaro

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Frida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Problematic school absenteeism; realistic review; multimodal intervention; mechanism; configuration; context; school attendance; behaviorism; systems theory.; Problematisk skolfrånvaro; realistisk översikt; multimodal intervention; mekanism; konfiguration; kontext; skolnärvaro; behavioristisk teori; systemteori.;

    Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett omfattande problem som kan få sociala, emotionella och kunskapsmässiga konsekvenser för barn och ungdomar. Forskning visar att multimodala interventioner är effektiva i att öka skolnärvaro, vilka programstrategier inom interventionerna som fungerar i vilka kontexter saknas däremot kunskap om. LÄS MER

  2. 2. ”Vi fångar upp dimensioner av livet som vi inte fångar upp när vi bara pratar” En kvalitativ studie gällande kreativa terapimetoders möjligheter att bidra till socialt arbete och socionomers professionsutövande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Ida Jönsson; [2022]
    Nyckelord :effects of creative therapy; creative therapy in relation to evidence based practice; creative therapy in social work; Social Sciences;

    Sammanfattning : Even though studies show that creativity has many positive effects on a person’s physical and mental wellbeing, users of social work are often only offered traditional therapy that does not include creative therapy methods. The aim of the study was to illustrate social workers thoughts about how the use of creative therapy methods can contribute to social work and social workers’ professional practice. LÄS MER

  3. 3. Se mig, gilla mig och gör det igen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Gustaf Holmqvist Emanuelsson; [2018]
    Nyckelord :sociala medier; bekräftelsebehov; självrepresentation; främre- och bakre regioner behaviorism; uses and gratifications; symbolisk interaktion; fenomenologi; fotoelicitering;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om på vilka sätt som sociala medier kan ge uttryck för bekräftelsebehov hos användare. Genom kvalitativa intervjuer på fem användare av sociala medier samt användning av teorier inom självrepresentation, behaviorism och Uses and Gratification, blev det möjligt att finna flera typer av bekräftelsebehov. LÄS MER

  4. 4. När orden tystnar tar musiken vid. : Några lärarares uppfattningar om Funktionsinriktad Musikterapi FMT-metoden för elever vid flerfunktionsnedsättning på grundsärskola inriktning träningsskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanne Sjögren; [2017]
    Nyckelord :Music therapy; Functional music therapy; multiple disabilities; compulsory school for pupils with learning disability; Musikterapi; Funktionsinriktad Musikterapi; flerfunktionsnedsättning; särskola;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate some teachers’opinions about using the Functional Music Therapy, FMT- method in compulsory school for pupils with learning disability.   Research questions that have guided the study are: Which abilities does the FMT- method give the students the prerequisites to develop according to the teachers? Which learning theories appear according in the teachers opinions of the FMT- method?   The theoretical basis for this study is theories of learning. LÄS MER

  5. 5. Stöd av lärprocesser : En forskningsstudie om hur lärare kan stödja elevers lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Forss; [2014]
    Nyckelord :lärprocesser; lärstrategier; social konstruktivism; kognitivism; behaviorism;

    Sammanfattning : Som lärare vill man hjälpa elever att lära sig så mycket som möjligt. Syftet med examensarbetet är därmed att undersöka hur man som lärare kan stödja elevers lärprocesser. En utgångspunkt i studien är de tre lärteoretiska perspektiven behaviorism, kognitivism och social konstruktivism. LÄS MER