Sökning: "social comparison effect"

Visar resultat 1 - 5 av 184 uppsatser innehållade orden social comparison effect.

  1. 1. “Jag skiter i att det är fejk, det är förjävligt ändå”. Unga svenskars uppfattning om eller hur fake news påverkar deras och andras politiska ståndpunkter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lova Jarnerup; Ella Linnér; [2024-03-04]
    Nyckelord :Fake news; politisk tillhörighet; trovärdighet; förtroende; fake news; political stance; credibility; trust;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine if or how politically active Swedish youths, 20-30 years, perceive that fake news affects their and others political positions. Fake news is a phenomenon that has grown remarkably in the last few years. LÄS MER

  2. 2. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER

  3. 3. Öronvittnen: En undersökning av "other accent"-effekten i svensk kontext kopplad till konfidens och korrekthet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josefin Ermstål; [2024]
    Nyckelord :“Other accent”-effekten; öronvittne; forensisk psykologi; röstigenkänning; Other accent effect; earwitness; forensic psychology; voice recognition; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien undersökte hur auditivt minne påverkas av att höra en röst som talar med dialekt på ens eget modersmål (i detta fall svenska) i jämförelse med att höra en röst som talar med brytning på ett annat språk (i detta fall franska). Auditivt minne är ett relevant område i forensiskt sammanhang då det finns bristfällig forskning gällande öronvittnen och dialekters och brytningars påverkan på öronvittnesminne. LÄS MER

  4. 4. CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY & UTDELNINGAR: DET LÖNSAMMA SÄTTET ATT VARA HÅLLBAR?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Agnes Fellenius; Ebba Magnusson; Johanna Sörensson; [2023-02-27]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Dividends; Capital Distribution; Markets; Sustainability norm; ESG; Lifecycle.;

    Sammanfattning : This paper aims to increase the knowledge regarding Corporate Social Responsibility and its effect on companies, through studying the relationship between CSR and dividend payouts in different markets. Previous research that has studied CSR has focused on its effect on companies' financial performance. LÄS MER

  5. 5. Are you fitting in? A study on the effects of fitness influencers on male body image

    Magister-uppsats, Jönköping University/IHH, Marketing and Logistics

    Författare :Anne Heinicke; Zoe Vagic; [2023]
    Nyckelord :body image; fitness influencer; body dissatisfaction; social comparison theory;

    Sammanfattning : Background: The ideals of beauty standards had been under constant change throughout history, and quite often would remain out of reach to the determent of many. The application of an idealized image of oneself remains a powerful tool when it comes to persuasion in social media and marketing. LÄS MER