Sökning: "social constructionism"

Visar resultat 11 - 15 av 516 uppsatser innehållade orden social constructionism.

  1. 11. Tillgänglighet på lika villkor : Om funktionsnedsättning, tillgänglighet, inkludering och lika villkor i bibliotekstidskrifter

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Riihimäki; [2023]
    Nyckelord :funktionsnedsättning; tillgänglighet; inkludering; lika villkor; bibliotekstidskrifter; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Trying to accommodate all the needs that different users may have is an ongoing task for those who work in the library field. This means a constant search for knowledge and information that supports that work. LÄS MER

  2. 12. Exploring the Influence of Organizational Trust in Post-merger Integration Processes : A Multiple Case Study of Family Businesses

    Master-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Sandra Gasser; Anna-Maria Mirkovic; [2023]
    Nyckelord :Mergers Acquisitions; Family Businesses; Organizational Trust; Post-merger Integration Processes;

    Sammanfattning : Background: In recent years, there has been an increasing recognition of the significance of mergers and acquisitions (M&As) involving family businesses, highlighting their pivotal role in the business landscape. Notably, in the M&A literature, the issue of employees’ trust in the organization emerges as a crucial component in facilitating a successful post-M&A integration. LÄS MER

  3. 13. Customer Journey in the Concept Store: An Analysis of Touchpoints and Journey Integration

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Tatev Nazaryan; Seo Hyun Chang; [2023]
    Nyckelord :customer experience; customer journey; customer journey touchpoints; concept store; journey integration dimensions; retail; new retail format; Social Sciences;

    Sammanfattning : Date: May 15, 2023 Keywords: customer experience, customer journey, customer touchpoints, concept store, journey integration dimensions Project Purpose: The following study aims to enhance understanding of how customers experience different touchpoints within the concept store throughout each stage of the customer journey, as well as, explore existing and new dimensions of the customer journey integration. Theoretical Framework: The following study adopts the theory of customer journey since it helps to understand what touchpoints customers interact with throughout each stage of their journey that helps to shape their experiences. LÄS MER

  4. 14. Mäns dödliga våld mot kvinnor : En analys av den mediala diskursen om dödligt våld i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jennifer Nilsson; [2023]
    Nyckelord :diskursiv analys; mäns dödliga våld mot kvinnor; media; socialt arbete;

    Sammanfattning : Denna studies syfte  är att analysera hur fenomenet ”mäns dödliga våld mot kvinnor” konstruerades i nyhetsmedia under perioden 2020-2022 för att synliggöra vad dessa konstruktioner innesluter och utesluter avseende bilden av den våldsutsatta, av förövaren samt orsaker till våldet. I studien användes diskursanalys som metod och Carol Bacchis ”What’s the problem represented to be” för att genomföra analysen. LÄS MER

  5. 15. Barns våldsrepresentativa lek i förskolan : En kvalitativ kritisk diskursanalys om hur förskollärares talar om våldsrepresentativ lek och populärkulturens inverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Sjöstrand; Julia Börjesson; [2023]
    Nyckelord :critical discourse analysis; discourse theory; popular culture; preschool teachers; social constructionism; violence-representative play; diskursteori; förskollärare; kritisk diskursanalys populärkultur; socialkonstruktionism; våldsrepresentativ lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta hur förskollärare talar om våldsrepresentativa lekar och populärkulturen på förskolan genom fokusgrupper. Vi vill synliggöra och bidra med kunskap om på vilket sätt förskollärare talar om och därigenom ger uttryck för hur de tolkar och upplever våldsrepresentativa lekar på förskolan. LÄS MER