Sökning: "social demographic"

Visar resultat 1 - 5 av 490 uppsatser innehållade orden social demographic.

  1. 1. En vågskål mellan anpassning och intrång. En kvalitativ studie om hur generation Z uppfattar sin integritet vid riktad reklam online.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Stina Stensson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Generation Z; Integritet; Riktad reklam; Online;

    Sammanfattning : In today's society, the internet is an integral part of people's everyday lives, where every digital interaction creates a unique imprint. Through our online activities, we are carefully tracked and analyzed by various actors, primarily companies, who strive to create advertising that reaches us in our digital habitat. LÄS MER

  2. 2. Arbetsrelaterad self-efficacy, arbetsrelaterade stressorer och ålder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Psykologi

    Författare :Jonna Durlind; Tanja Hedberg; [2024]
    Nyckelord :Occupational self-efficacy; job demand-control-support model; work-related stressors; human services; age; Arbetsrelaterad self-efficacy; krav-kontroll-stöd-modellen; arbetsrelaterade stressorer; kontaktyrken; ålder;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka på vilket sätt arbetsrelaterad self-efficacy predicerade de arbetsrelaterade stressorerna krav, kontroll och socialt stöd hos verksamma inom kontaktyrken (N=63). Syftet var också att undersöka om, och därest på vilket sätt, prediktionerna modererades av ålder. LÄS MER

  3. 3. UPPLEVD TRYGGHET I EN TID AV ESKALERAT SKJUTVAPENVÅLD : En kvantitativ studie över betydelsen av storstadsområden och sociodemografiska egenskaper

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emelie Jäderberg; Maja Palm; [2024]
    Nyckelord :gang violence; gun violence; metropolitan areas; perceived security; shootings; socio-demographics;

    Sammanfattning : Gun violence has increased significantly in Sweden in the past years. The purpose of this study is therefore to investigate whether the number of shootings has an impact on the residents' sense of perceived security in Sweden's metropolitan areas, with the control variables of the socio-demographic characteristics gender, age and education level. LÄS MER

  4. 4. Swipe to buy? : Examining the influence of Instagram and TikTok onmillennials fast fashion purchases

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Yahya Qayyum; Omar Wattar; Faisal Aljalab; [2024]
    Nyckelord :User-Generated Content; Millennials; Fast Fashion Industry; Ultra fast fashion; Digital Marketing; Consumer Behavior; Instagram; TikTok; Qualitative Research; Social Influence Theory; Buying Behavior Theory.;

    Sammanfattning : This thesis explores the influence of User-Generated Content (UGC) on the purchasingdecisions of millennials in the fast fashion industry, particularly through the platformsInstagram and TikTok. The research delves into the transformation from offline to onlinemarketing within the fast fashion sector, examining both fast-fashion and ultra-fast fashion tounderstand UGC's impact on consumer behavior, including environmental and ethicalconcerns. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER