Sökning: "social desirability"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden social desirability.

  1. 1. Sanning eller Sken: Social Önskvärdhet i Mätningar för Emotionell Intelligens och dess Förhållande till Samband med Big Five Personlighetsfaktorer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ellen Bergström; Emmy Tovstedt; [2024]
    Nyckelord :Trait emotionell intelligens; social önskvärdhet; neutraliserade personlighetsskalor; den evaluativa faktorn; Big Five; Trait Emotional Intelligence Questionnaire; Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av social önskvärdhet på emotionell intelligens och dess implikationer för samband och prediktioner i relation till personlighetsfaktorerna i Big Five. Då båda konstrukten ofta uppskattas genom självskattningstest mottagliga för påverkan av social önskvärdhet, ämnar denna studie att undersöka huruvida mätinstrumenten för emotionell intelligens, TEIQue-SF och delar av SSREIT, är influerade av social önskvärdhet. LÄS MER

  2. 2. Exploring Attachment Dynamics: Implications for Overgeneralized Memory and Rumination

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ocean Bouey; [2024]
    Nyckelord :Overgeneralized memory; attachment anxiety; attachment avoidance; rumination; narrative memory task; Social Sciences;

    Sammanfattning : Objective and Methods: This thesis investigates the relationship between insecure attachment (anxiety and avoidance), rumination, and overgeneralized episodic memory retrieval in nonclinical adults, addressing the potential moderating role of rumination in the attachment- overgeneralization link. A community sample of 41 Swedish-speaking women participated in a narrative memory task involving attachment and non-attachment narratives. LÄS MER

  3. 3. Intrycksstyrning inom högskoleutbildning : En studie om intrycksstyrningsstilarnas relation till social önskvärdhet hos universitetsstudenter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Märta Lilja; Daisy Nicholls; [2024]
    Nyckelord :Impression management; Social Desirability; students; university environment; norms; roles; Intrycksstyrning; social önskvärdhet; studenter; universitetsmiljö; normer; roller;

    Sammanfattning : Ett flertal forskare har noterat sambanden mellan intrycksstyrning och social önskvärdhet som växt fram ur Erving Goffmans dramaturgi om människans agerande i sociala kontexter. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur olika intrycksstyrningsstilar används av universitetsstudenter och vilka samband som existerar mellan dessa stilar och den upplevda sociala önskvärdheten. LÄS MER

  4. 4. Willingness to Pay for Externalities – Does Earmarking Taxes Matter?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Joel Eliasson; [2023-06-29]
    Nyckelord :Willingness to Pay; Environmental Beef Tax; Earmarking; Sweden; Contingent Valuation; Inferred Valuation; Payment Card Approach; Demand Curve;

    Sammanfattning : This study explores the Willingness to Pay (WTP) for an environmental beef tax and the effects of revenue recycling mechanisms on WTP and beef consumption. It surveys students from Gothenburg University using a payment card approach, addressing literature gaps concerning the role of revenue recycling in environmental tax policy, behavioral economic factors affecting public perceptions, and potential biases in contingent valuation methods. LÄS MER

  5. 5. The Devil Wears (New) Prada

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Björkman; Elsa Spenninge; [2023]
    Nyckelord :identity projects; self-presentation; luxury fashion rental; Consumer Culture Theory; access-based consumption; luxury fashion; Impression Management; Social Distinction; the extended self; Business and Economics;

    Sammanfattning : In contemporary society, it is emphasised that ownership of clothing plays a crucial role in construction- and presentation of personal identities. With the rise of sustainable consumerism and the sharing economy, access-based consumption has emerged as a notable trend, offering individuals temporary access to non-exclusively owned clothing. LÄS MER