Sökning: "social dimension"

Visar resultat 21 - 25 av 933 uppsatser innehållade orden social dimension.

  1. 21. Automatic compilation and summarization of documented Russian equipment losses in Ukraine : A method development

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Carl Zaff; [2023]
    Nyckelord :Russian Equipment loss; Russo-Ukrainian War; Method development; Machine learning; Tesseract OCR; Oryxspioenkop; OSINT; Ryssland; Materielförlust; Rysk-ukrainska kriget; Metodutveckling; Maskininlärning; Tesseract OCR; Oryxspioenkop; OSINT;

    Sammanfattning : Since the Russian invasion of Ukraine on the 24th of February 2022 – most of the United Nations have, in one way or another, participated in the most significant war of many decades. The war is characterized by Russia’s atrocious war crimes, illegal annexations, terror, propaganda, and complete disrespect for international law. LÄS MER

  2. 22. Gender dimension in the informal trade networks in the ECOWAS region: the case of the Nana Benz

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Gloria Sánchez Sánchez; [2023]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : This research focuses on the determinants of participation in informal trade and firms for women in West Africa using the example of the Nana Benz in Togo as a case study. Women have been involved in informal trade for centuries, yet their role tends to be overlooked due to gender inequalities. LÄS MER

  3. 23. The Swedish Political Mainstream in Crisis: In The Light of Radical Right-Wing Populism

    Master-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ida Seirup; [2023]
    Nyckelord :Radical right-wing populism; mainstream party strategy; party competition; issue-ownership; immigration; social-investment policy; social-consumption policy; multiculturalism; PSO-theory; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The rise of radical right-wing populism in Western Europe has severely altered the political landscape during the last decade, and mainstream parties, from left to right, are struggling to employ strategies preventing voters from deserting to the radical right. In this thesis, I examine two mainstream parties in the context of Sweden, the Social Democratic party (S), and the Moderate party (M), to learn what strategies the parties have applied in the light of rising radical right-wing populism, relating to two issue-dimensions: the socio-cultural and the socio-economic. LÄS MER

  4. 24. Relationen mellan avlönat och oavlönat arbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emelie Lagerkvist; Anna-Karin Ekenberg; [2023]
    Nyckelord :work-family conflict; family-work conflict; border theory; oavlönat arbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi undersökt work-family conflict och family-work conflict inom Lunds universitets bibliotek. Till vår hjälp har vi använt oss av en kvantitativ enkät som gick ut till 211 anställda där 104 personer svarade. Av dessa användes 62 deltagares svar som grund för undersökningen. LÄS MER

  5. 25. Employer branding: Hur ska företag inom stål- och metallindustrin attrahera samt behålla kompetent personal : En kvalitativ studie om vad arbetare och studenter inom stål- och metallindustrin prioriterar hos en attraktiv arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Felix Wernqvist; Carl Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Employer value propositions; Communication; Employer brand; Attractive employer; Employer branding; Employer value propositions; Kommunikation; Employer brand; Attraktiv arbetsgivare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att identifiera vilka Employer valuepropositions som anställda inom stål- och metallindustrin samtpotentiella arbetstagare anser vara viktigast hos en attraktivarbetsgivare. Detta för att ge företagen inom branschen bättre underlagför hur de blir mer framgångsrika med sin Employer branding Metod: Resultatet av studien analyserades med hjälp av en tematisk analys föratt identifiera och analysera fem olika dimensioner. LÄS MER