Sökning: "social företagsverksamhet."
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden social företagsverksamhet..
1. Bibehållning av konkurrenskraft i en digitaliserad marknad : En studie om hur digitala transformationer har påverkat kommunikationsstrategin inom detaljhandeln
M1-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Digitaliseringen har senaste åren påverkat företagsverksamhet, deras kommunikation med kunderna samt hantering av marknadsföringen. Bibehållning av konkurrenskraft inom detaljhandelns har blivit tuffare med allt bredare användning av Webb 2.0 samt sociala medier. LÄS MER
2. Barnkonventionens artikel om barnarbete: lagstadgat skydd eller ett tomt löfte? En juridisk analys kring svensk statens ansvar vid förekomst av barnarbete i svensk företagsverksamhet utomlands
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Uppsatsen syfte är att undersöka om den nuvarande lagstiftningen i Sverige är tillräcklig för att hålla svenska transnationella företag ansvariga för barnarbete som förekommer hos deras underleverantörer och om dessa företag samt den svenska staten kan ses som ansvariga utifrån ett juridiskt kontra ett moraliskt perspektiv. Uppsatsens avgränsningar är Sveriges lagstiftning om barnarbete och svensk jurisdiktion. LÄS MER
3. Circular economy and degrowth perspectives on plastic collection and recycling on Bali
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystemSammanfattning : This thesis studies plastic littering, collection and recycling on Bali in Indonesia. Due to unsound waste management systems, low awareness and few incentives for collection, plastic waste has the tendency to leak to the environment, where it pollutes land and water, and poses a threat to wildlife and human health. LÄS MER
4. Ett stall till järnhästen – en analys av platsmarknadsföringen i Malmö och dess uttryck i Bike & Ride garaget vid Malmö centralstation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografiSammanfattning : Malmö stad har som en del av sitt arbete för att gynna stadens tillväxt arbetat med att skapa en profil kring staden, där särskilda ledord och motiv ska framhävas som genomgående teman när staden gestaltas. Målet med att marknadsföra staden är skapa positiva associationer till staden som besökare, invånare och investerare sedan kan förbinda staden till. LÄS MER
5. People, Planet, Profit
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Sociala företag är organisationer vilka kombinerar sociala och kanske miljömässiga målsättningar med vinstdrivande företagsverksamhet. Den grunden är det enda oomstridda draget hos alla de skilda verksamheter som kan sägas gå under namnet ”sociala företag”. LÄS MER