Sökning: "social hållbarhet i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden social hållbarhet i förskolan.
1. Hallå, social hållbarhet då? : Förskollärares uppfattning om hur den sociala hållbarheten arbetas med i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera innebörden av social hållbarhet ur förskollärares perspektiv genom våra frågeställningar “Vad betyder social hållbarhet i förskolan enligt förskollärare?” samt “Hur arbetar förskolorna med social hållbarhet i verksamheterna enligt förskollärare?”. Detta gjordes utifrån en funnen kunskapslucka angående att social hållbarhet hamnade i bakgrunden när det pratades om hållbar utveckling inom förskolan. LÄS MER
2. Hållbar utveckling : Förskollärarens syn på de tre dimensionerna social, ekologisk och ekonomisk.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Denna studie beskriver hur förskolläraren anser sig arbeta med hållbar utveckling och de tre dimensionerna social, ekologisk och ekonomisk i förskolan. Hållbar utveckling och de tre dimensionerna är ett viktigt och aktuellt ämne. LÄS MER
3. Hållbar utveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I arbetet söks kunskap om förskollärares förutsättningar, genomförande och syn på undervisning inom hållbar utveckling. Viktiga utgångspunkter och begrepp är det sociokulturella och pragmatiska perspektiven samt begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding, mediering och learning by doing. LÄS MER
4. Förskollärares undervisning i och om hållbar utveckling i förskolan : Utifrån den sociala dimensionen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskolan beskriver hållbar utveckling utifrån den sociala dimensionen och hur denna uppfattning ligger som grund förförskollärarnas undervisning kring begreppet i förskolan. Tidigare forskning visar att undervisning om hållbar utveckling utifrån den sociala dimensionen ska läggas i tidig ålder för bästa resultat, samtidigt som nyare forskning kring ämnet är begränsat. LÄS MER
5. Hållbar utveckling i pedagogiska material för förskolan : En kvalitativ textanalys av pedagogiska material för förskolan utifrån hållbar utveckling och de tre dimensionerna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : This essay is about the three dimensions of sustainable development and how to work with sustainable development in preschool. The purpose of the study has been to clarify how the three dimensions of ecological, social and economic sustainability are presented in pedagogical materials on sustainable development, and how the materials can be useful for the sustainability work in preschool. LÄS MER