Sökning: "social identitetsteori"

Visar resultat 11 - 15 av 96 uppsatser innehållade orden social identitetsteori.

  1. 11. Gasen i botten! – En kvalitativ studie om engagemangets roll för anställda tillhörande generation Z på en föränderlig arbetsplats

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Moa Appelfeldt; Sara Rystadius; Johanna Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Gasen i botten! – En kvalitativ studie om engagemangets roll för anställda tillhörande generation Z på en föränderlig arbetsplats Seminariedatum: 2 juni 2023 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 HP Författare: Moa Appelfeldt, Sara Rystadius, Johanna Sjöström Handledare: Johan Jönsson Fem nyckelord: Generation Z, organisatoriskt engagemang, social identitet, socialiseringsprocessen, utmaningar Forskningsfråga: Vilka upplevelser har arbetstagare och arbetsgivare av generation Z:s integrering på arbetsplatsen? (och) Hur påverkar upplevelserna av integreringen arbetstagare tillhörande generation Z:s engagemang? Syfte: Syftet med denna uppsats är att bidra med ökad förståelse för hur integreringen av anställda tillhörande generation Z på arbetsplatsen upplevs av arbetstagare och arbetsgivare samt hur det relaterar till organisatoriskt engagemang. Metod: För att adressera studiens syfte har en kvalitativ intervjustudie genomförts för att samla in upplevelser om generation Z:s integrering på arbetsplatsen från fyra anställda tillhörande generation Z och fem chefer. LÄS MER

  2. 12. Hur förväntningar kan skapa känslor av främmandeskap och tillhörighet : En intervjustudie om internationella studenters erfarenheter av förväntningar inom Uppsalas studentnationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rikard Lindholm; Wilma Eriksson; [2023]
    Nyckelord :internationella studenter; regioner; förväntningar; nationer;

    Sammanfattning : Ämnet som studerades i följande uppsats var internationella studenters upplevelser av de studentföreningar som kallas ‘nationer’ i Uppsala (NE,u.å.). Mer specifikt berörde uppsatsen möjliga förväntningar på internationella studenter i samband med social interaktion kopplat till formella tillställningar samt arbete på nationerna. LÄS MER

  3. 13. Unga immigranters upplevelser av inkludering/exkludering i svensk gymnasieskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Mari Khoshaba; Enna Pezo; [2023]
    Nyckelord :Immigrants; Inclusion; Exclusion; School environment; Classmates; Teachers; Swedish as a second language SVA ; Ordinary class; Immigranter; Inkludering; Exkludering; Skolmiljö; Klasskamrater; Lärare; Svenska som andraspråk SVA ; Ordinarieklass;

    Sammanfattning : Tidigare undersökningar påvisade i sina resultat att immigranter upplever någon form av social inkludering i introduktionsklass, och social exkludering i ordinarieklass. Mot bakgrund i tidigare forskning visades det pågå en samhällsdiskussion om detta ämne, vilket är inspirationen till denna studies forskningsområde. LÄS MER

  4. 14. Paulus: könlös för rikets skull, oskuldsmystiker eller maskulint fulländad filosof? : En studie av celibatskapets identitetsformande potential för Första Korinthierbrevets avsändare och avsedda mottagare.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Tilly Hilariusson; [2023]
    Nyckelord :Queerteologi; bibelvetenskap; exegetik; hermeneutik; social identitetsteori; eunuck; oskuld; kysk; hellenistisk-romersk idévärld; begreppsanalys.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever lärares attityder. : En kvalitativ studie om hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever attityder ifrån lärare.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH

    Författare :Faisur Rahman; Homam Zaoujan; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; habitus; attityder; skola; utanförskap; segregation och diskriminering;

    Sammanfattning : Aim and research questions The purpose of this study is to investigate teachers' attitudes towards students who have an ethnic background other than Swedish. What positive and negative attitudes do the students experience? How are students affected by teachers' attitudes? How are teachers' attitudes towards students expressed? Theory & Method The method used in this study is a semi-structured interview where six respondents have chosen to participate, three respondents from two different high schools. LÄS MER