Sökning: "social inclusion"

Visar resultat 1 - 5 av 717 uppsatser innehållade orden social inclusion.

  1. 1. Avsikter och ambitioner med medborgarbudgetering i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Malin Allert; Kevin Lindblom; [2020-02-04]
    Nyckelord :medborgardialog; medborgarbudget; deliberativ demokrati; idealistiska perspektiv; kritiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen studerar två fall av medborgarbudgetering i Göteborgs stad medsyftet att undersöka hur stadsdelsnämnderna avser demokratisera områdena.Teori: Teoriramen består av två idealtyper av medborgardialog som utgörs av ettidealistiskt perspektiv och ett kritiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Lek för alla : ett idéförslag för inkluderande lek vid Lundbyparken i Örebro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Marluz De Leon Gonzalez; [2020]
    Nyckelord :inkludering; inkluderande lek; inkluderande lekmiljö; naturlek;

    Sammanfattning : De flesta lekplatser som finns idag är inte utformade för att barn med och utan funktionsnedsättningar kan göra lekaktiviteter tillsammans eftersom det saknas riktlinjer. Planerare, landskapsarkitekter och andra designers saknar kännedom i hur man gestaltar inkluderande lekmiljöer som bidrar till gemensamma lekupplevelser för alla individer. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta för en inkluderande förskola : Vilket stöd kan specialpedagoger erbjuda förskollärare?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik; Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Anja Olsson; Stina Wennberg; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; Preschool; Social interaction; special education teacher; tools for inclusion; Förskola; Inkludering; socialt samspel; specialpedagoger; verktyg för inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka specialpedagogers uppfattning kring inkludering i förskolan, och vilket stöd de kan erbjuda förskolläraren. För att samla in data gjordes kvalitativa intervjuer med fyra specialpedagoger i olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. “Lay down our differences” : An interpretive study of problem representation(s) and inclusion in Extinction Rebellion

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emelie Isaksen; [2020]
    Nyckelord :environmental movements; Extinction Rebellion; structural power; inclusion; intersectional feminism; WPR;

    Sammanfattning : Previous research on social movements shows that as a consequence of social stratification, structurally privileged groups in society are more prone to engage in and take on leading positions in collective action than those who are structurally marginalised. This essay takes off in the puzzle of deficient inclusion in social movements that identify as inclusive, and looks at how that problem also appear empirically in the environmental movement Extinction Rebellion (XR). LÄS MER

  5. 5. Speciallärarens arbete med läsutveckling. : Fem speciallärares yrkeserfarenheter i grundskolans lägre åldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Solveig Ivarsson; [2020]
    Nyckelord :Special Education Teacher; reading disability; inclusion; successful reading; Speciallärare; lässvårigheter; inkludering; framgångsrik läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur speciallärarens profession tar sig uttryck i arbetet med stöd för elevers läsutveckling i grundskolans lägre åldrar. Frågeställningarna i studien är, hur planerar speciallärare undervisningen för elever i behov av stöd i sin läsutveckling? Vilka olika uppfattningar har speciallärare, utifrån sin profession, vad som kännetecknar stöd för läsutveckling ur ett inkluderande perspektiv? Vilken betydelse har professionen för eleven, beträffande kunskaper i läsutvecklingen. LÄS MER