Sökning: "social inkludering skolan"
Visar resultat 11 - 15 av 103 uppsatser innehållade orden social inkludering skolan.
11. Kooperativt lärande i Hem- och konsumentkunskap. : En kvalitativ intervjustudie med lärare som praktiserar metoden.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Kooperativt lärande (KL) är ett strukturerat samarbete mellan elever som ökar elevaktiviteten i klassrummen, är socialt utvecklande, leder till inkludering och ökar engagemanget bland eleverna. Eleverna drar nytta av varandras kunskaper utifrån samarbete vilket ökar deras måluppfyllelse och arbetssättet stärker läraren som ledare i klassrummet. LÄS MER
12. Yttre faktorer i klassrummet : Högstadielärares uppfattningar om extra anpassningar sett ur ett specilapedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Skolan ska enligt Skollagen (SFS 2010:800) förmedla värden som leder till ett livslångt lärande för alla elever, där människans värde är centralt. Elever i behov av stöd ska därför ges extra anpassningar i syfte att skapa lika förutsättningar i skolan. LÄS MER
13. Samarbete mellan elever som undervisningsform : En kvalitativ studie av studenters upplevelser av inkludering och samarbete i skolan
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Inledning: Det framkommer i svensk skollag (SFS 2010:800) att samarbete bör spela en betydande roll inom skolväsendet. Detta då samarbete elever emellan kan utveckla sociala och kommunikativa förmågor samt andra kompetenser. Syfte: Studien åsyftar belysa studenters upplevelser av samarbete som undervisningsform. LÄS MER
14. Career Advancement and Ethnicity : The Experiences in a Multinational Swedish Company
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : In terms of ethnic background, the labor market of the twenty-first century may be more culturally diverse than ever. At the same time, cultural, racial and ethnic bias are frequently reflected in organizational hierarchy. LÄS MER
15. Inkludering av elever med olika funktionsvariationer i fritidshemmets verksamhet : En kvalitativ studie om fritidshemslärarens förhållningssätt till inkluderingsuppdraget
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskolaSammanfattning : Syftet med den här studien är att ge en överblick i hur fritidshemslärare förhåller sig till ett inkluderingsuppdrag samt hur de arbetar med inkludering av elever med olika funktionsvariationer. De frågeställningar som kommer att tas upp i studien handlar om hur fritidshemslärare implementerar inkludering i praktiken, under de aktiviteter som erbjuds på fritidshemmet. LÄS MER