Sökning: "social inlärningsteori -uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden social inlärningsteori -uppsats.

  1. 1. Socialt nätverk: en skyddsfaktor eller en riskfaktor?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Marion Söderberg; Marielle Everholt; [2023]
    Nyckelord :Intimate partner violence; adolescence; social network; attachment theory; social learning theory; Våld i nära relationer; ungdomar; socialt nätverk; anknytningsteori; social inlärningsteori; Social Sciences;

    Sammanfattning : Intimate partner violence (IPV) is a major social problem and complex subject with a lack of research. Youths are a particularly vulnerable group when it comes to IPV. A larger risk of exposure and experience of violence during the teenage years may contribute to a larger risk of violent relationships in the future. LÄS MER

  2. 2. Portraits of Participation : An interview study on the effects of social learning theory mechanisms on political participation

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jakob Olsson; [2023]
    Nyckelord :Social learning theory; social interactions; political socialization; political participation; voting; democracy; theory building; theory developing; mechanisms; Social inlärningsteori; sociala interaktioner; politisk socialisering; politiskt deltagande; röstning; demokrati; teoribyggande; mekanismer;

    Sammanfattning : If democratic society is to avert the dire straits that may come from decreasing levels of political participation and civic engagement, all potential explanatory factors must be explored. The purpose of this paper is to i) elucidate how the modeling and self-efficacy mechanisms of social learning theory affect individuals’ decisions to participate politically or not, and ii) assess the applicability of the relatively unutilized social learning theory in studies on political socialization and participation, respectively. LÄS MER

  3. 3. Skånska vattenråds bidrag till att uppnå EU:s vattendirektivs mål om god vattenstatus : En kvalitativ studie av vattenråds organisationsstruktur och prioriteringar i Skåne

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Nils Tangvald; [2023]
    Nyckelord :Water management; the EU Water Framework Directive; water status; catchment basin; water council; organizational structure; priorities; stakeholder participation.; Vattenförvaltning; EU:s vattendirektiv; vattenstatus; avrinningsområde; vattenråd; organisationsstruktur; prioriteringar; intressentdeltagande.;

    Sammanfattning : Vattenförvaltning inom EU har, enligt EU:s vattendirektiv, som mål att samtliga vattenförekomster ska uppnå god status senast 2027. Sverige är ett av de EU-länder där målet ej har uppnåtts med uppmätt icke-tillfredsställande status i en del vattenförekomster i exempelvis Skåne; en situation som inte beräknas förbättras inom tidsfristen. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogen som samtalspartner : En studie om hur olika professioner inom förskolan upplever specialpedagogiska samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Petersson; Michelle Giertta; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; beredskap; förskola; professionsutveckling; specialpedagogiska samtal;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Giertta, Michelle & Petersson, Emma. (2023). Specialpedagogen som samtalspartner: En studie om hur olika professioner inom förskolan upplever specialpedagogiska samtal. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Från skärmen till hjärnan: En studie av kvinnors uppfattningar och tolkningar av kroppsrepresentation online : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Skotte; Frida Persson; [2023]
    Nyckelord :mental health; eating disorder; social media; body ideal; body positivity; self-esteem; social learning theory; reception studies; psykisk ohälsa; ätstörningar; sociala medier; kroppsideal; kroppspositivism; självkänsla; social inlärningsteori; receptionsforskning;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur kvinnor upplever och tolkar hur kvinnokroppens representation i sociala medier påverkar deras självkänsla och psykiska hälsa. Genom en översikt av tidigare forskning, intervjuer med sex kvinnor i åldern 20-30 år samt tillämpning av social inlärningsteori och receptionsforskning, syftar vi till att ge en nyanserad insikt i detta viktiga samhällsproblem och ge läsarna en stark teoretisk grund för att förstå problemet. LÄS MER