Sökning: "social kulturellt perspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 83 uppsatser innehållade orden social kulturellt perspektiv.

  1. 11. Hur förskollärare skapar deltagande för flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jelena Matusevska; Linda Nord; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; social and cultural interaction; native language; linguistic mediation; preschool; Flerspråkighet; socialt och kulturellt samspel; modersmål; språklig mediering; förskola.;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa undersökningen har fokus på förskollärarnas resonemang om sitt arbete med flerspråkiga barn i förskolans undervisning. Syftet med undersökningen är att bidra med kunskap om flerspråkiga barn i förskolans utbildning genom att undersöka hur förskollärarna resonerar om flerspråkiga resurser och miljöer för att skapa deltagande. LÄS MER

  2. 12. Bakom kulisserna på cancelkultur

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tilda Alexandersson; Linnéa Wrobel; Sandra Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Cancelkultur; Generation Z; Drivkrafter; Kapitalteori; Bandwagon-effekt; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Bakom kulisserna på cancelkultur Seminariedatum: 2022-06-03 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Tilda Alexandersson, Sandra Andreasson och Linnéa Wrobel Handledare: Peter Svensson Fem nyckelord: Cancelkultur, Generation Z, Drivkrafter, Kapitalteori, Bandwagon-effekt Forskningsfråga: Vilka bakomliggande drivkrafter avgör huruvida individer i generation Z deltar i cancelkultur och hur förhåller sig drivkrafterna till varandra? Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka bakomliggande drivkrafter som avgör huruvida en individ inom generation Z (födda år 1995–2005) cancellerar ett företag eller person som agerar i strid mot sociala och moraliska värden. Mer specifikt kartlägger studien hur olika drivkrafter, omedvetna såväl som medvetna, påverkar enskilda individer samt hur drivkrafterna förhåller sig till varandra. LÄS MER

  3. 13. "I värsta fall kan det leda till att ett barn inte överlever” : En studie om socialsekreterares självupplevda kompetens om hedersrelaterat våld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Eric Hultmar; Vendela Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Hedersrelaterat våld och förtryck; socialsekreterare; definition; uppfattning; kompetens; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och analysera socialsekreterares rådande självupplevda kompetens om hedersrelaterat våld och förtryck. Syftet var även att beskriva och analysera socialsekreterares definition och uppfattning av problemet, samt vilket behov av vidareutbildning de anser sig ha om hedersrelaterat våld och förtryck. LÄS MER

  4. 14. Minerat Fält : En kvalitativ intervjustudie om socialarbetares syn och förhållningssätt till perspektivkonflikten kring hedersrelaterat våld och förtryck

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anna Carlsson; Corson Synnöve; [2021]
    Nyckelord :honor-related violence and oppression; social practice; social worker intersectionality; multicultural discourse; hedersrelaterat våld och förtryck; socialt arbete; socialarbetare intersektionellt perspektiv; kulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Honor-related violence and oppression (HRVO) became a public and state concern in Sweden in the late 1990´s. The murders of three young girls in the name of “honor” sparked a vigorous scholarly and public debate on the causes of honor-related violence (HRV). LÄS MER

  5. 15. Socioekonomisk bakgrund och dess påverkan på elevers skolframgång : En kunskapsöversikt om hur socioekonomisk bakgrund påverkar elevers skolframgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ester Berggren; Kalin Vi; [2021]
    Nyckelord :Geografisk hemvist; skolframgång; skolsegregation; socioekonomisk bakgrund; utbildningskapital; kulturellt kapital;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att redogöra för hur socioekonomisk bakgrund påverkar elevers skolframgång sett till tidigare forskning. Den tidigare forskningen som presenteras i kunskapsöversikten betonar en enighet om att socioekonomisk bakgrund påverkar elevers skolgång, vilket belyser att denna förståelse kan vara viktig att bära med sig inom skolan. LÄS MER