Sökning: "social loafing"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden social loafing.

  1. 1. The mirage of agreeableness : A study of the impact of free-riding behavior on the sucker-effect

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Psykologi

    Författare :Adnan Suljakovic; Gustav Westerman; [2024]
    Nyckelord :Sucker-effect; free-rider; social loafing; agreeableness; group work; in-group; out-group; dyads; motivational loss;

    Sammanfattning : In group work, the sucker-effect is a motivational loss in which effort is reduced due to feeling taken advantage of when other group members intentionally avoid work, known as free-riding. No previous studies on the sucker-effect have investigated moderating factors that can be attributed to the free-rider. LÄS MER

  2. 2. Impact of team size, cohesion, anonymity, and virtuality on social loafing

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Minhui Zhong; Maiju Huuskonen; [2023]
    Nyckelord :Social Loafing; Team Size; Cohesion; Anonymity; Virtuality; Social Medåkning; Teamstorlek; Sammanhållning; Anonymitet; Virtualitet;

    Sammanfattning : Social loafing is a phenomenon where individuals exert less effort in a group than when working alone. Social loafing has been widely examined through experimental studies, primarily conducted on face-to-face teams. The recent COVID-19 pandemic changed the working patterns around the world, increasing the amount of remote work in our society. LÄS MER

  3. 3. Aktiviteter som främjar samarbete inom kreativa online communitys : En fallstudie om social loafing

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Rabii Allawerdi; Raisa Kemppainen; [2020]
    Nyckelord :Activity theory; ; CSCW; online community; collaboration; social loafing.; Aktivitetsteori; CSCW; online community; samarbete; social loafing.;

    Sammanfattning : Det finns en utmaning för designers att skapa digitala miljöer som främjar aktivitet, för att skapa goda vanor och rutiner som leder till växandet av communitys. Online communitys kan ibland sakna målstyrning som leder till minskat engagemang och motivation för medlemmar att bidrag till communityt. LÄS MER

  4. 4. Social loafing i kreativitetsprocesser : En studie om social loafing har någon påverkan på innovationsförmågan

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Gara Blbas; Shirko Moradian; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att se om social loafing, som är ett socialpsykologiskt fenomen, kan påverka gruppers prestation och engagemang i innovativa kontexter. Innovationsprocesser sker oftast i grupp för att generera problemlösande idéer och nya potentiella innovationer. LÄS MER

  5. 5. Varför kämpar ni inte? - En kvantitativ studie om sambanden mellan självskattad social maskning, motivation och samvetsgrannhet inom semi-professionell fotboll.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Felix Kvant; Samuel Yngvesson; [2019]
    Nyckelord :Social maskning; inre motivation; fotboll; samvetsgrannhet; träning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka om det gick att predicera en social maskning bland fotbollsspelare genom samvetsgrannhet, motivation, tid i laget och sportslig status. Social maskning är ett fenomen det forskats brett kring, men forskningen kring social maskning i fotbollssammanhang är begränsad. LÄS MER