Sökning: "social och emotionell utveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden social och emotionell utveckling.
1. Neural correlates of pragmatic processing in adolescents
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Understanding indirect speech, i.e., when an utterance does not match the intended meaning, is one of many pragmatic abilities at play in conversation. While the development of pragmatic abilities starts early, they continually develop throughout adolescence although this period is understudied. LÄS MER
2. Erfarenheter av att delta i arbetsterapeutiska interventioner hos vuxna med depression och ångest : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett av de största folkhälsoproblemen och de vanligaste psykiatriska tillstånden, depression och ångest kräver psykiatrisk behandling. Depression och ångest kännetecknas av nedstämdhet och brist på intresse, vilket resulterar i nedsatta funktioner och påtaglig ansträngning i vardagen. LÄS MER
3. Ambulanssjuksköterskors upplevelser av att vårda suicidnära patienter prehospitalt : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Suicid är ett betydande folkhälsoproblem. De flesta som utför ett suicidförsök lider av en psykisk sjukdom och har oftast haft kontakt med hälso- och sjukvården innan händelsen. Antalet utalarmeringar till personer som mår psykiskt dåligt har ökat, därmed utgör suicidnära patienter en betydande patientgrupp prehospitalt. LÄS MER
4. Våld i nära relationer - sjuksköterskors erfarenheter av att möta utsatta kvinnor i vården : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund Våld i nära relation är ett samhällsproblem och många kvinnor utsätts. Sjuksköterskan ansvarar över omvårdnaden av kvinnan och det är av betydelse att hon kan lita på vårdpersonalen för att kunna berätta om situationen hon befinner sig i. LÄS MER
5. Ledares anpassbarhetoch erfarenhetsbaserat lärande
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att beskriva och förstå ledares uppfattningar om hur de utvecklat förmågan att anpassa deras ledarskap till varje unika medarbetare, situation och förändring. Studien utforskade vilka beteenden och kompetenser ledare uppfattar att de behöver för att bäst veta hur de ska anpassa sin ledarstil till olika förutsättningar samt hur de upplever att formellt, informellt och erfarenhetsbaserat lärande bidragit till att utveckla deras anpassningsförmåga. LÄS MER