Sökning: "social omsorg begreppet"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden social omsorg begreppet.

  1. 1. 15-minutersstaden i Göteborg. En studie av fotgängarens tillgänglighet och samvariationen med den byggda miljön och boendesegregation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Anton Melén; Victor Madsen; [2023-06-27]
    Nyckelord :“Tillgänglighet”; “Gångbarhet”; “15-minutersstaden”; “Urbana sociala funktioner”; “Segregation”; “Gentrifiering”; “Mobilitet”; “Närhet”; “Vård och Omsorg”; “Handel”; “Utbildning”; “Underhållning”; “Rekreation”; “Accessibility”; “Walkability”; “15-minute city”; “Urban social functions”; “Segregation”; “Gentrification”; “Mobility”; “Proximity”; “Healthcare”; “Commerce”; “Education”; “Entertainment”; “Recreation”;

    Sammanfattning : I skenet av Covid-19 pandemin och ett ökat fokus på närområdets serviceutbud har begreppet 15-minutersstaden (FMC) tillämpats i flera städers urbana planering. FMC syftar till att öka tillgängligheten till grundläggande funktioner i stadens närområden för att invånare ska uppnå social hållbarhet och livskvalitet. LÄS MER

  2. 2. Bristande delaktighet, information och respekt: en explorativ studie om patienters upplevda autonomi inom vuxenpsykiatrin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Arwin Naderi; Thomas Söderberg; [2023]
    Nyckelord :autonomi; etiska överträdelser; Inspektionen för vård och omsorg IVO ; vuxenpsykiatri; autonomy; ethical violations; Swedish Health and Care Inspectorate; adult psychiatry; Social Sciences;

    Sammanfattning : Autonomins roll i vården är svårbegriplig och varken patient eller vårdgivare har en tydlig uppfattning av begreppet. Detta resulterar i att patienters rättigheter regelbundet överträds vilket förhindrar tillfrisknandet och riskerar att vidare skada patienter. LÄS MER

  3. 3. Anhörigskapets utmaningar : En kvalitativ studie om hur anhöriga upplever sitt anhörigskap under en äldre närståendes flyttprocess till ett särskilt boende

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Daniela Riolo Dahlsson; [2022]
    Nyckelord :Family caregivers; Next of kin experiences; Relocation process; Nursing home placement; Anhörigskap; Anhörigas upplevelser; Äldres flyttprocess; Särskilt boende;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få ökad kunskap om hur anhöriga till en närstående äldre som beviljats särskilt boende upplever sitt anhörigskap under flyttprocessen. Studiens material består av tio kvalitativa semistrukturerade intervjuer med anhöriga makar och döttrar. LÄS MER

  4. 4. FÖRSKOLLÄRARSTUDENTERS RESONEMANG OM OMSORG En kritisk diskursanalys av studenters tal om omsorg

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christer Rödin; [2021-08-27]
    Nyckelord :omsorg; diskurs; förskollärarstudent; förskola; EduCare;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet i studien är att vinna kunskap om hur förskollärarstudenter resonerar om begreppet omsorg i relation till sin utbildning. Mer specifikt åsyftar studien att besvara följande frågor: Hur definierar studenterna begreppet omsorg? Vilka diskurser framträder i talet om omsorg på förskollärarprogrammet? Hur reflekterar studenterna om sina kunskaper om omsorgens roll för det förskolepedagogiska fältet? Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Fairclough kritiska diskursanalys (1992,2010) och används även som analysmetod. LÄS MER

  5. 5. ”Jag vill inte smaka på maten”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Strandberg; Sara Salmins; [2020]
    Nyckelord :Matneofobi; Social interaktion; Barn; Omsorgsetik; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka vilken kunskap förskollärare har av matneofobi och hur de praktiskt arbetar med att få barnen till att smaka på maten för att utveckla barns smakpreferenser. Även hur pedagogerna bemöter barnen i och utanför måltidsituationer samt på vilket sätt de tolkar läroplanen om hälsa. LÄS MER