Sökning: "social pedagogisk verksamhet"
Visar resultat 11 - 15 av 55 uppsatser innehållade orden social pedagogisk verksamhet.
11. E-lärandet på arbetsplatsen : En kvalitativ fallstudie om e-lärandets effekter på verksamheten
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Problem: Today's knowledge society needs companies, personnel and employees to constantly work with both competence and knowledge development. E-learning is a learning method that can be used in businesses in order to develop and change the work process. LÄS MER
12. Etiska perspektiv i läroböcker – en kvalitativ innehållsanalys av läroböcker i samhällskunskap och religionskunskap
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Vad innebär det att leva i ett samhälle som är socialt hållbart? Dess invånare kan förvänta sig att leva ett gott liv med god hälsa. Detta samhälle är präglat av jämställdhet, jämlikhet, hög tolerans och att människors lika värde spelar stor roll. LÄS MER
13. “Fake it til you make it”. Anestesisjuksköterskans uppfattning av simulering som metod för ökad kompetensutveckling
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Simulering är en utbildningsmetod som används inom många olika verksamheter för att i en säker miljö öva på scenarion som kan uppstå. Syftet bakom den här typen av träning är att förbereda personal och ge dom en ökad handlingsberedskap vid oväntad eller kritisk händelse. LÄS MER
14. Utomhusmiljön som rum för lärande : En kvalitativ studie om fritidshemspersonals uppfattningar av uterummet som arena för undervisning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att genom ett rumsperspektiv undersöka hur fritidshemspersonal bedömer utomhusmiljön som arena för lärande i fritidshemsverksamhetens undervisning. Kunskap om området erhölls genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer som transkriberades och analyserades med en tematisk analysmetod. LÄS MER
15. Skolgården - ett möjligt rum för lek och lärande
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Skolgården är en institutionell miljö med normer och regler som de flesta barn och ungdomar vistas i dagligen, då obligatorisk skolgång gäller i Sverige. Skolgårdsmiljöerna utgör del i infrastrukturen av lärandemiljöer utomhus som förekommer i barns och ungas vardag, och förknippas ofta med elevers rastaktiviteter och paus från undervisningen inomhus. LÄS MER