Sökning: "social pedagogisk verksamhet"

Visar resultat 6 - 10 av 55 uppsatser innehållade orden social pedagogisk verksamhet.

  1. 6. Arbete med barn på skyddat boende : En kvalitativ studie om kvinnojourspersonals erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Matilda Hjort; Gurbet Sewger; [2022]
    Nyckelord :The child perspective; women’s shelter; violence; children; Barnperspektivet; kvinnojour; skyddat boende; våld; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kvinnojourspersonal arbetar med barn som lever på skyddat boende samt hur de uppfattar att arbetet fungerar i praktiken. Studien utgick ifrån barnperspektivet som teoretisk tolkningsram. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med kvinnojourspersonal som arbetar på skyddat boende. LÄS MER

  2. 7. Integrerade särskoleelever : Specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av inkluderings- och exkluderingsprocesser på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Bellskog; Susanna Mikaelsson; [2022]
    Nyckelord :Integrerad elev; grundsärskola; inkludering; delaktighet; kommunikation; lärande;

    Sammanfattning : En elev som är mottagen i grundsärskolan kan få sin undervisning inom grundskolan som integrerad särskoleelev. Detta medför att lärare och skolorganisation behöver arbeta för att skapa en meningsfull skolvardag för eleven och tillgodose dennes behov av stöd. LÄS MER

  3. 8. "För det är deras språk...lekspråk" : En studie om förskollärares uppfattningar om estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tove Björgvik; [2022]
    Nyckelord :Design for learning; aesthetical processes in learning; pre-school; Design för lärande; estetiska lärprocesser; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att få kunskap om vad estetiska lärprocesser bidrar till i förskolan. Metoden i studien antar en kvalitativ ansats i vilken förskollärare från fyra olika förskolor bidrar med sina uppfattningar i digitalt genomförda personliga intervjuer. Resultatet har analyserats utifrån teorin Design för lärande. LÄS MER

  4. 9. Specialpedagogers beskrivningar av främjande och förebyggande arbete med lärmiljö : En studie från förskola till och med grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Madelen Handell; Katarina Vitez; [2021]
    Nyckelord :främjande; förebyggande; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen; tillgänglig lärmiljö; förutsättningar för lärande; social miljö; pedagogisk miljö; fysisk miljö;

    Sammanfattning : Detta är en uppsats inom specialpedagogiska programmet vid Örebro universitet. Den är riktad till skolledare, specialpedagoger och pedagoger som är intresserade av främjande och förebyggande arbete med fokus på lärmiljö i förskola och grundskola. LÄS MER

  5. 10. Nära möten på distans : Tillitsfulla möten i digitala kurser i folkbildningen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Katharina Persson; [2021]
    Nyckelord :popular education; distance courses; trust; social presence; teaching presence; folkbildning; distanskurser; tillitsfulla möten; pedagogisk närvaro; social närvaro; studieförbund.;

    Sammanfattning : Flera studier visar att det tillitsfulla mötet är viktigt inom folkbildningen, men hur skapas det i det digitala rummet? Studien syftar till att bidra med kunskap om strategier och pedagogiska praktiker som stärker det tillitsfulla mötet och skapar en lärmiljö där deltagarna kan vara öppna, dela sina erfarenheter och lära av varandra i nätbaserade kurser. Undersökningen har inspirerats av en designbaserad forskningsmetod. LÄS MER