Sökning: "social praktik teori"

Visar resultat 1 - 5 av 255 uppsatser innehållade orden social praktik teori.

  1. 1. SIMULATION AND SKILLS IMPROVEMENT An action research project to improve students’ learning of communication skills in upper-secondary health and social care education

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jason Patrick Stanley; [2023-09-27]
    Nyckelord :Aktionsforskning; simulering; praktik; arkitekturer; eleverfarenheter;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar elevlärande när lärare använder sig av simuleringar på vård- och omsorgsprogrammet. Forskning tyder på att simuleringar är en effektiv metod som gynnar elevers lärande och utveckling i sitt yrkeskunnande (Jossberger et al, 2022; Aarkrog 2018; Leibring, 2015). LÄS MER

  2. 2. Från centralisering till decentralisering - och tillbaka igen. En kritisk analys av Göteborgs Stads stadsdelsförändringar.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Malin Hjort; [2023-01-24]
    Nyckelord :Omorganisation; Kommun; Centralisering; Decentralisering; Beslutsprocess; WPR; Social hållbarhet; Arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är bidra till ökad förståelse av varför stora omorganisationer genomförs i offentlig förvaltning, hur förändringarna konstrueras som önskvärda, vilka centrala motiv som driver förändringsprocesserna, vilka perspektiv som inte framträder lika tydligt samt hur arbetsmiljöperspektivet tas i beaktande. Metod: Uppsatsen består av en historisk dokumentstudie avseende beslutsunderlag för organisationsförändringar i Göteborgs Stad under tidsperioden 1987–2021. LÄS MER

  3. 3. Nationella minoriteters språk och kulturer i mediediskurser: bidrag eller hinder för en likvärdig förskola? : En kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Media discourses; Sweden’s national minorities; preschool; social justice; languages and cultures; Mediediskurser; Sveriges nationella minoriteter; förskola; social rättvisa; språk och kulturer;

    Sammanfattning : År 2019 förstärktes Sveriges skollag och därmed förskolans uppdrag med att främja Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer i förskolan (Skolverket, 2018a). Trots förstärkningen i skollagen framgår det i tidigare forskning att det förekommer kunskapsbrister i skolan, därmed även i förskolans verksamhet, kring Sveriges nationella minoriteters språk och kulturer (Rodell Olgaç, 2020). LÄS MER

  4. 4. Skam, missnöje och förändrad identitet : En litteraturstudie som belyser erfarenheter hos föräldrar till personer som sitter i fängelse

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Josefin Rutensköld; Anna Stålnacke; [2023]
    Nyckelord :parents; social work; incarcerated; stigma; gender; parenting; föräldrar; socialt arbete; fängslad; stigma; genus; föräldraskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka erfarenheter hos föräldrar till personer som sitter i fängelse eller är frigivna. Studien har utgått ifrån ett induktivt förhållningssätt och metoden som har använts är allmän litteraturöversikt med inriktning mot Scoping Review. LÄS MER

  5. 5. Naturligt eller naturaliserat? En mixed methods studie på effekterna av attityd och kunskap om könsidentitet för psykologers bemötande av icke-binära och transpersoner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josefine Hellström Hansson; Julia Fogelberg; Astrid Sandgren; [2023]
    Nyckelord :transgender; non-binary; binary; attitude; knowledge; treatment; transperson; icke-binär; binäritet; icke-binäritet; attityd; kunskap; bemötande; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the attitude and knowledge of psychologists in regard to transgender and non-binary people, and how it affects their treatment. Based on gender binary and non-binary this was investigated by integrating the main perspective of social psychology with gender studies. LÄS MER