Sökning: "social rörlighet OCH invandrare"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden social rörlighet OCH invandrare.

  1. 1. Ett existentiellt limbotillstånd : Livsberättelser från en utvisningsdömd och frihetsberövad asylsökande

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Tobias Nyberg; [2016]
    Nyckelord :Livsberättelse; asylsökande; frihetsberövad; förvar; existentiellt limbotillstånd;

    Sammanfattning : I min uppsats har jag genom en öppen och ostrukturerad intervju ämnat beskriva en persons erfarenheter och livsberättelser som utvisningsdömd och frihetsberövad asylsökande. Även fast hela personens liv omfattas i intervjun, har ett särskilt fokus legat på teman som berör personens bakgrund, hans resa från hemlandet, tiden i förvar samt hans nuvarande livssituation. LÄS MER

  2. 2. Migration, ett säkerhetshot mot den franska nationen? : en retorisk argumentationsanalys av förarbetet till den franska utlänningslagen från år 2011

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Soma Mikaili; [2014]
    Nyckelord :securitizing; asylum; France; Migration; law; right wing populism; Mänskliga rättigheter; Human rights; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis aims to analyse arguments regarding the new migration law from 2011 in France, through a securitization perspective. The law was introduced as an answer to three European directives: regulating unauthorized migration, promoting highly qualified employment from third world countries and taking sanctions against employers using illegal labour. LÄS MER

  3. 3. EU:s syn på nyckelkompetenser med fokus på språklig kompetens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marija Mattson Harms; [2011-07-29]
    Nyckelord :EU; utbildningspolitik; Utbildning 2010; nyckelkompetenser; svenska för invandrare; sfi; läroplaner; GERS; livslångt lärande;

    Sammanfattning : Vid millennieskiftet inledde EU en gemensam utbildningspolitik som en del av den så kallade Lissabonstrategin från 2000, vilken hade som syfte att stärka Europas konkurrenskraft gentemot Asien och Amerika. Hotet sågs ligga i globaliseringen och IT-teknikens snabba framfart och man såg ett behov av att utforma en gemensam utbildningsmässig strategi. LÄS MER