Sökning: "social racism"

Visar resultat 1 - 5 av 312 uppsatser innehållade orden social racism.

  1. 1. Bilden av förorten i svensk ungdomslitteratur. : En litteraturstudie av fyra ungdomsromaner där våld, kriminalitet, utanförskap samt klass och etnicitet analyseras.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Karin Widerberg Pepeljak; [2024]
    Nyckelord :Ungdomslitteratur; våld; kriminalitet; utanförskap; socialklass; etnicitet; kvalitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Våld, kriminalitet, utanförskap samt klass och etnicitet är de teman som diskuteras i den här studien utifrån fyra olika ungdomsromaner som utspelar sig i socioekonomiskt utsatta områden. Med hjälp av sociologisk och litteraturvetenskaplig forskning diskuteras de olika temana. LÄS MER

  2. 2. Vardagsrasism i förskolan : En studie om hur vardagsrasism uttrycks i förskolemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Felicia Hansson; [2024]
    Nyckelord :Discrimination; Ethnicity; Everyday racism; Intersectionality; Preschool; Race;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how everyday racism is expressed in preschool by analyzing how teachers in preschool discuss “race” and ethnic discrimination that occurs in children's lives at preschool. The preschool must follow Lpfö 18 which gives teachers direction on how to work against racism and is obligated by law to base its operations on it (Skolverket, 2018). LÄS MER

  3. 3. Sociala helheter och sociala praktiker : att kunna delta i den sociala världen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionen

    Författare :Nathan Carlshamre; [2024]
    Nyckelord :social ontology; opaque social facts; Amie Thomasson; John Searle; Åsa Burman; Robert B. Brandom; power; deontology; status functions; Miranda Fricker; holism; social wholes; economic class; capitalism; racism; social ontologi; opaka sociala fakta; Amie Thomasson; John Searle; Åsa Burman; Robert B. Brandom; makt; deontologi; statusfunktioner; Miranda Fricker; holism; sociala helheter; ekonomisk klass; kapitalism; rasism;

    Sammanfattning : In this essay I attempt to show that both the weak interpretation and the strong interpretation of what John Searle calls the principle of self–referentiality for social phenomena should be abandoned. This, I argue, is because they give rise to what I, following Burman (2023), call ”location problems” for opaque social phenomena and for social wholes, as well as a faulty understanding of social power. LÄS MER

  4. 4. Smygrasism i Sverige : En diskursiv analys om konstruktionen av smygrasism i svenska medier

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Josefin Käll; Lulzim Hajra; [2023]
    Nyckelord :diskursanalys; gestaltningsteori; språk och rasism; diskrimination; islamofobi;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the quiet racism of Swedish news channels and analyzes the language used. The aim is to explore how quiet racism is constructed and portrayed, using two Swedish news channels, Skånska Dagbladet and Expressen, using a total of 12 articles combined. LÄS MER

  5. 5. Elever- och lärarattityder angående samhällskunskapsämnets legitimitet : En didaktisk studie med grund i innehållsanalys angående gymnasieelevers samt gymnasielärares attityder om legitimerande aspekter i förhållande till samhällskunskapsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Randberg; Filip Lindahl; [2023]
    Nyckelord :Didactics; didactic; social sciene; civic studies; education; students; teachers; Swedish education; Biesta; Gert Biesta; qualification; socialization; subjectification; Samhällskunskap; didaktik; Gert Biesta; Biesta; kvalifikation; socialisering; subjektifikation; attityd; elev; elever; lärare; legitimitet; legitimitetsanspråk; samhällskunskapsundervisning; elevattityd; lärarattityd;

    Sammanfattning : Tim Randberg and Filip Lindahl carried out this study under the institution for pedagogy, didactics and educational studies at Uppsala University. In relation to the lack of research regarding students’ perspectives regarding the legitimizing aspects of the school subject of social science(samhällskunskap), and in contrast to the existence of such research regarding teachers’ perspectives, this study is an attempt at contributing to the lack of previous research and note the importance of working towards a reality in which students’ and teachers’ attitudes, regarding the importance and the purpose of social studies, aligns. LÄS MER