Sökning: "social representationer"

Visar resultat 1 - 5 av 152 uppsatser innehållade orden social representationer.

  1. 1. Drop Dead Gorg(on)eous : A Multimodal Discourse Analysis of the Contemporary Medusa Tattoo

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Edling; [2024]
    Nyckelord :Art history; Medusa; Medusa tattoo; tattoos; TikTok; multimodality; écriture féminine; postfeminism; Konstvetenskap; Medusa; Medusatatuering; tatueringar; TikTok; multimodalitet; écriture féminine; postfeminism;

    Sammanfattning : This thesis investigates the phenomenon of the contemporary ‘Medusa tattoo’ that gained traction on the social media platform TikTok in 2019 as a symbol of sexual assault survival, and which has since come to function as an instrument for digital feminist activism. The study aspires to provide a new, previously unexplored link to the long chain of academic research on the figure of Medusa by looking at the emergence, function, and potential of the Medusa tattoo. LÄS MER

  2. 2. Vem bär ansvaret? : En kvalitativ studie om socialsekreterares och behandlares erfarenheter i samverkan kring beroendeproblematik och psykisk ohälsa.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Melissa Mladenova; Salem Tedla; [2024]
    Nyckelord :space for action; power; social representations; cooperation; co-morbidity; Handlingsutrymme; makt; sociala representationer; samverkan; dubbelproblematik;

    Sammanfattning : Missbruksproblematik är ett globalt samhällsproblem som kräver insatser, särskilt från verksamheter som socialtjänsten. Missbruk i kombination med psykisk ohälsa är komplextoch utmanande för individen. Det innebär att socialsekreterare, vårdpersonal och behandlare behöver samverka för att uppnå effektiv behandling. LÄS MER

  3. 3. “Man känner sig inspirerad, man får liksom känslor, man får fakta om hur det är” : En intervjustudie med barn om etniska och kulturella representationer i disneyfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kim Englund; Alice Klaesson; [2023]
    Nyckelord :Audience; children; culture; Disney; ethnicity; film; identification; reception theory; representation; semi-structured interview; sensoric interview; uses and gratification;

    Sammanfattning : The study examines how children act as audiences, which needs are fulfilled through their consumption of Disney films and how children receive messages about cultural representations in animated films. Furthermore, how children relate to Disney's characters and their understanding of what is real and made-up in Disney's films is examined. LÄS MER

  4. 4. Are Distributed Representations in Neural Networks More Robust Against Malicious Fooling Attacks

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Nida Sardar; Sundas Khan; [2023]
    Nyckelord :Adversarial attacks; Information Smearedness; Artificial Neural Networks; Information Relay; Dropout; Fast Gradient Sign Method;

    Sammanfattning : A plethora of data from sources like IoT, social websites, health, business, and many more have revolutionized the digital world in recent years. To make effective use of data for any sort of analysis, prediction, or automation of applications, the demand for machine learning and artificial intelligence has grown over time. LÄS MER

  5. 5. Leder ett sexpack alltid till sex? : Hur användare på Tinder reflekterar kring självrepresentationer baserat på intentioner

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Agnes Nyberg; Ida Flodin; [2023]
    Nyckelord :Tinder; Intention; Self-representation; Consumption; Tinder; Intention; Självrepresentation; Konsumtion;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att analysera och finna mönster på hur användare reflekterar över framställningen av sin profil på Tinder beroende på deras intentioner. Frågeställningarna som besvaras är hur användare reflekterar kring vilka intentioner som driver dem att använda Tinder, samt hur användare motiverar sina självrepresentationer beroende på dess intentioner. LÄS MER