Sökning: "social representationsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden social representationsteori.

  1. 1. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  2. 2. Att döma en bok efter dess omslag : En studie om visuella trender och könsframställningar på romantikböcker

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Selma Memic; Zuni Aurora Vargas Catalan; [2023]
    Nyckelord :visual analysis; content analysis; visual trends; book covers; romance books; gender stereotypes; visuell innehållsanalys; visuell analys; visuella trender; bokomslag; romantikböcker; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Bokomslaget är ett viktigt marknadsföringsverktyg för att attrahera konsumenter och är den första kontakten en läsare har med boken. Romantikböcker står för 18 % av försäljningen av fiktion och 82 % av läsarna är kvinnor. LÄS MER

  3. 3. ”Jag bor i Libanon... jag villbegå självmord” och 19 andrasuicidrelaterade nyhetsartiklar: En studie om suicidrepresentation i officiell suicidstatistik och i inhemsk massmedia i ett krisdrabbat Libanon 2008–2022

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)

    Författare :Morgan Lundgren; [2023]
    Nyckelord :suicid; Libanon; medieanalys; nyheter; katastrof;

    Sammanfattning : Bakgrund: Libanon har enligt WHO bland de lägsta suicidtalen i världen samtidigt som detta tabubelagda ämne misstänks vara underrapporterat. Det finns få tidigare studier inom ämnet. LÄS MER

  4. 4. Skadlig omtanke-En kritisk diskursanalys av Uppdrag Gransknings ”Tranståget och tonårsflickorna”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecka Lidberg Rosenlind; [2023]
    Nyckelord :“Tranståget och tonårsflickorna”; Uppdrag granskning; trans people in media; theory of representation; queer theory “Tranståget och tonårsflickorna”; transpersoner i media; representationsteori; queerteori; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay examines the documentary “Tranståget och Tonårsflickorna”, produced as part of the series Uppdrag granskning, a Swedish television program focused on investigative journalism. This study makes use of a critical discourse methodology with a Foucauldian and feminist starting point, adapted to audiovisual materials with inspiration from Gillian Rose´s methodological discussions. LÄS MER

  5. 5. American Sniper och samtidenskrigspropaganda : En multimodal kritisk diskursanalys av gestaltningen av “vi och dem” i enverklighetsbaserad krigsfilm

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Josefina Rosenberg; Alice Thorsell; [2023]
    Nyckelord :Propaganda; agenda setting theory; orientalism; nationalism; patriotism; Propaganda; dagordningsteorin; orientalism; nationalism; patriotism;

    Sammanfattning : I denna fallstudie har vi undersökt hur en krigsfilm kan använda sig av olika gestaltningar och representationer av “vi och dem” och därför riskerar att sprida propaganda och därigenom även potentiellt påverka dagordningen genom att påverka den rådande diskursen. Vi valde filmen American Sniper som empiriskt material då den är baserad på verkliga händelser och att vi därför kan se huruvida detta påverkar möjligheten att använda spelfilm för att potentiellt påverka diskursen. LÄS MER