Sökning: "social science teacher"
Visar resultat 11 - 15 av 233 uppsatser innehållade orden social science teacher.
11. SO-undervisning i en digitaliserad skola - en studie av lärarnas erfarenheter och perspektiv på digitaliseringens påverkan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The increasing integration of technology in education has led to significant changes in the way teaching and learning is conducted. This study aims to investigate the impact of digitalization on schools and the teaching of social studies subjects. LÄS MER
12. Elevers laginsats i klassrummet : En litteraturstudie om grupparbetens roll och möjligheter i samhällskunskapsämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Group projects are a near universal part of, and can be seen in all parts of, the education-system. In collaborative assignments ranging from kindergarten to university-level group research projects. The goal is for students to learn, explain, formulate and to disclose the group-findings in papers or in front of the educational group. LÄS MER
13. Bibliometriska indikatorer som medskapare av verkligheten : Hur prestationsbaserade utvärderingssystem inverkar på samhällsvetenskapliga forskningspraktiker och vetenskapliga kommunikation
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : The scope of this master thesis is the scientific publishing in Social Science at Lund University. By combining bibliometric studies and qualitative interviews, this thesis investigates how scholars in Social Sciences at Lund University respond to performance- based evaluation. LÄS MER
14. Komplexiteten i fritidslärarens profession : En kvalitativ studie om den dubbla kompetensen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Studien belyser den dubbla kompetensen som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ges i sin utbildning, vilket vidare ger lärarna behörighet att undervisa i ett praktiskestetiskt ämne samt fritidshemmets verksamhet. Tidigare studier har visat att den dubbla kompetensen kan vara ett hjälpmedel i både skolan och fritidshemmet, men det kan också innebära svårigheter eftersom många lärare i fritidshem under skoldagen arbetar som resurs i klass i stället för att undervisa i sitt praktisk-estetiska ämne. LÄS MER
15. Att skapa ett problem som inte finns eller att arbeta förebyggande : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 uppfattar och förhåller sig till normer om sexualitet, kön och genus.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett sociokulturellt perspektiv, bidra med kunskap om hur lärare förhåller sig till normkritik i verksamheten. Det preciserades genom frågeställningen: Hur förhåller sig lärare i åk 4–6 till genusnormer, könsnormer och normer om sexualitet i skolan? Den kvalitativa data samlades in genom semistrukturerade intervjuer av åtta lärare med utbildning 4–6 i en mellanstor kommun i Sverige. LÄS MER