Sökning: "social science teacher"

Visar resultat 16 - 20 av 233 uppsatser innehållade orden social science teacher.

  1. 16. Demokrati om, genom och för - ett sätt att kunskapsbilda och fostra : En kvalitativ intervjustudie utifrån so-lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Linder; [2023]
    Nyckelord :social education; the mission of democracy; knowledge; civic education; deliberative conversations; so-undervisning; demokratiuppdraget; kunskap; medborgarfostran; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och problematisera hur so- lärare i årskurs 4-6 förhåller sig till såväl som adresserar att undervisa elever om demokrati, genom demokrati för att sedan kunna verka för demokrati. Metoden som används för att få svar på forskningsfrågorna är kvalitativa semistrukturerade intervjuer med ostrukturerade inslag där sex yrkesverksamma lärare från fem olika kommuner blivit intervjuade. LÄS MER

  2. 17. "Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga". En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Arvid Filipsson; Daisy Delén; [2023]
    Nyckelord :Ensemble; feedback; gruppdynamik; kommunikation; konkret; metaforiskt; sväng; tajming; utbildningsvetenskap; Musikpedagogik. Communication; concrete; groove; group dynamics; metaphorical; timing; educational Science; Music Education.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Inspirationen till denna uppsats grundar sig i vår nyfikenhet om vad lärare har för tankar och strategier när det gäller feedback om sväng och tajming i ensemble. Syftet med studien är att undersöka ensemblelärares pedagogiska och metodiska tillvägagångssätt när de ger feedback gällande sväng och tajming i ensemble. LÄS MER

  3. 18. "Varenda ton vi tar är ju personlig" - En intervjustudie om personligt uttryck i sångundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hilda Axelsson; Alma Fridolfsson; Marcela Ivsinovic; [2023]
    Nyckelord :Musikpedagogik; personligt uttryck; röst; sångteknik; sångundervisning; utbildningsvetenskap; educational science; music education; personal expression; singing lessons; vocal technique; voice; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Personligt uttryck har alltid varit viktigt för oss när vi sjunger och som blivande sånglärare vill vi att arbetet med personligt uttryck ska bli en naturlig del av vår egen sångundervisning. Syftet med denna studie är att undersöka begreppet personligt uttryck ur ett sånglärarperspektiv för att ta reda på hur sånglärare tolkar och beskriver sitt arbete med begreppet på gymnasiet. LÄS MER

  4. 19. Skönlitteratur isamhällskunskapsundervisning? : Hur läsning av skönlitteratur processas och hur lärare kan arbetamed den i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Bergsten; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Regarding education and literature there is a large quantity of research dedicated to the application of fictional literature in traditional reading and writing subjects, mainly language subjects such as Swedish and English. There is a much smaller proportion of research that addresses the usage of fictional literature within education at large, as well as the usage of fictional literature in subjects other than language. LÄS MER

  5. 20. Kooperativt lärande i samhällskunskapsundervisningen årskurs 6 : Relationell pedagogik som motivationsskapande redskap.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Alice Sjöstrand; Christoffer Dahl; [2023]
    Nyckelord :kooperativt lärande; engagemang; motivation; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : The main subject of this work is to enlighten the complexity of students’ motivationin social science, with a base in ideologies such as pragmatism, cognitivism, andsocio-cultural. First, there is a brief introduction of our own experiences and thoughtsduring our teacher training, and why we chose this subject. LÄS MER