Sökning: "social sex"

Visar resultat 1 - 5 av 3915 uppsatser innehållade orden social sex.

  1. 1. ÄR KÖNSSTEREOTYPISK KOMMUNIKATION I DEN SVENSKA RIKSDAGEN EN GREJ? En kvalitativ analys av svenska utrikesdebatter utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ebba Lindkvist; Tilda Martinsson; Evelina Pahkasalo; [2024-03-04]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; genus; könsstereotyper; utrikespolitisk debatt; Sveriges riksdag; Ukraina;

    Sammanfattning : Executive summary A big part of political communication is strategically planned to influence our knowledge, opinions, and assumptions about reality. Political communication is by science often proven to be built on gender stereotypical expectations, which means that male and female politicians largely use different ways to communicate. LÄS MER

  2. 2. Har blåbär en effekt på HDL och LDL? En systematisk översikt bland vuxna med metabola syndromet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Matilda Kinberg; Moa Witte; [2024-02-09]
    Nyckelord :Blueberries; anthocyanins; LDL; HDL; metabolic syndrome; Blåbär; antocyaniner; metabola syndromet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska översiktsartikel var att undersöka evidensen för om intag av blåbär har en effekt på blodlipider mätt som HDL och LDL hos vuxna med metabola syndromet. Metod: Litteratursökningar genomfördes i databaserna Scopus och PubMed den 23 mars 2023. Sökningen baserades på tre stycken block. LÄS MER

  3. 3. Då, Idag och i Framtiden. WPR-analys om hur utrikespolitisk förändring återspeglas i Sverige

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan; Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Frida Eilertsson; [2024-01-26]
    Nyckelord :Utrikespolitisk förändring; Sverige; WPR; Problemframställning; Social konstruktionism; Säkerhetspolisen; Myndigheten för samhällsskydd och beredskap;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad förståelse för hur utrikespolitisk förändring speglas i svenska myndigheters problemframställningar. Teori: Studien tar teoretiskt avstamp i social konstruktionism, vilket enligt Berger och Luckmann (1966) innebär att den förståelse vi har om sociala fenomen har vi skapat genom sociala interaktioner och processer. LÄS MER

  4. 4. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  5. 5. “Jag önskar att jag hade varit bättre på att nätverka” : En kvalitativ studie om chefers subjektiva resonemang kring det sociala kapitalets betydelse för karriärutveckling och yrkesutövande

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Lindskog; Moa Ramström; [2024]
    Nyckelord :Social capital; career development; career growth; promotion; career progress; managers; networking; contacts; contact network; Socialt kapital; karriärutveckling; chefer; nätverkande; kontakter; kontaktnät;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase the understanding of mangergers subjective experiences about the meaning of social capital. The study further aims to identify how managers work at increasing their social capital. The result in this qualitative study is based on interviews with six mangergers. LÄS MER