Sökning: "social självuppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden social självuppfattning.

  1. 1. Behöver jag verkligen det här? : En kvalitativ studie om effekterna av minskad konsumtion

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Andersson; Jeremy Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Norm deviation; change in consumption; strain theory; social coercion; consumption reduction; Normavvikelse; konsumtionsförändring; strain-teori; socialt tvång; konsumtionsminskning;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the individual's experience of conscious consumption reduction in relation to society's consumption norms. By not focusing on motives or causes behind the change, but instead illustrating the subjective and social consequences, the study provides a deeper understanding of how the individual's self-perception and social relationships are affected. LÄS MER

  2. 2. Mellan utsatthet och hopp : En studie om socialt arbete för gatubarn i Kilimanjaro regionen, Tanzania

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ester Fransson; Amanda Unnerstedt; [2024]
    Nyckelord :Street children; social work; social construction; identity; empowerment; relationship building; stigma; Gatubarn; socialt arbete; sociala konstruktioner; identitet; empowerment; relationsskapande; stigma;

    Sammanfattning : Studien ämnar att skapa en djupare förståelse för arbetet med gatubarn i Kilimanjaro regionen, Tanzania, samt undersöka verksamma faktorer för att främja barnens levnadsvillkor. Det empiriska materialet har samlats in genom fyra semistrukturerade intervjuer med socialarbetare från organisationen Amani Centre for Street Children. LÄS MER

  3. 3. Lull : a Mental Wellbeing Website for International Graduate Students

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Bianca Veronica Budulacu; [2023]
    Nyckelord :mental wellbeing; web application; international graduate students; mentalt välbefinnande; webbapplikation; internationella masterstudenter;

    Sammanfattning : At its core, mental wellbeing refers to positive self-perception, effective coping with challenges and positive social interactions. International students mental wellbeing can be negatively impacted as they face additional challenges compared with domestic students, such as cultural and social differences. LÄS MER

  4. 4. Instrumentet och Jag - En studie om hur fem manliga gymnasieelever valt sina huvudinstrument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jens Love Daniel Clarberg; [2023]
    Nyckelord :Huvudinstrument; kön; musik; genrepraktik; motivation; musikutbildning; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Main instrument; music; gender stereotypes; practice of genre; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, five sixth-form college students were interviewed in order to create a better understanding of how young people choose their main instrument. The aim was to make visible the factors which were influential in the informants’ choice of instrument in order for teachers to be able to actively work with broadening young people’s perspective on music. LÄS MER

  5. 5. Gucci Gang : produktplaceringen av Gucci på de svenska rapparna Einár och Adaams sociala plattformar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Lovisa Wiklander; Matilda Hellberg; [2023]
    Nyckelord :Produktplacering; exklusivitet; Gucci; kriminalitet; rapmusik; Youtube; Instagram; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Lovisa Wiklander & Matilda Hellberg Titel: Gucci Gang - “Produktplaceringen av Gucci på de svenska rapparna Einár och Adaams sociala plattformar” Nivå: Kandidatuppsats i Medie och kommunikationsvetenskap Område: Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet I dagens samhälle kan det antas att produktplacering av varumärken har normaliserats genom den digitaliserade världen. Produktplaceringen skiljer sig från förr, när de sociala medierna inte existerade. LÄS MER