Sökning: "social turism"

Visar resultat 1 - 5 av 294 uppsatser innehållade orden social turism.

  1. 1. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  2. 2. The role of social media in small and medium - sized restaurant businesses : A case study from Östersund, Sweden

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Sameera Prasanna Rodrigo; [2024]
    Nyckelord :Social media; SMEs; Restaurant business; RBV theory;

    Sammanfattning : Background: Social media has revolutionized the restaurant industry, and it plays a significant role by changing and offering new ways to engage with restaurant customers and build stronger customer relationships, market their products and services, and acquire new customers, manage restaurant reputation, enhance brand awareness, and stay competitive in an increasingly digital world. Even though some restaurants recognize and utilize the potential of social media to deliver the above benefits, still there are some restaurants that have outdated social media accounts or completely inactive in social media. LÄS MER

  3. 3. The polarized attitudes of offshore wind - The social acceptance of planned offshore wind farm Västvind among Öckerö municipality residents

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Milla Marzelius; [2023]
    Nyckelord :Offshore wind energy; Social acceptance; Place attachment; Västvind; Öckerö; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Climate change, the energy crisis of 2022-2023, and estimations of future electricity demands have stressed the necessity for a rapid transition of the energy system. Offshore wind energy plays an important role in this transition, and is expected to expand considerably on a global level, in the EU and in Sweden. LÄS MER

  4. 4. If You Seek Sense of Place : Comparing How Local Narratives are Reflected in a Storytelling Strategy

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Anne Marie Holst; [2023]
    Nyckelord :strategic storytelling; sense of place; New Zealand; regenerative tourism; Māori;

    Sammanfattning : Strategic storytelling has become a popular instrument for destination marketing. Often, however, these stories neglect perspectives of the host community which is why recent academic literature demands for a more participatory and holistic approach that integrates and acknowledges the host community’s sense of place. LÄS MER

  5. 5. Skiddestinationers omställning från vinter till året-runt : En balansgång mellan olika intressen i en destinationsutvecklingsprocess

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johanna Jansson; Sofie Jordskogen; [2023]
    Nyckelord :Destination development; seasonal tourism; planning; sustainable tourism development; Destinationsutveckling; säsongsbetonad turism; planering; hållbar turismutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur skiddestinationsaktörer arbetar strategiskt hållbart i omställningen till året runt-destination. För att uppfylla syftet ämnar uppsatsen besvara frågor kring omvandlingsprocessen som behandlar möjligheter och utmaningar för en destination samt aktörers hantering av kommersiella kontra miljömässiga intressen. LÄS MER