Sökning: "social växelverkan"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden social växelverkan.
1. EU som lagstiftare inom den sociala dimensionen - one size fits all? Samspel och motsättningar mellan den svenska modellen och EU-rätten
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : The Swedish model is characterized by the autonomy of social partners as a long withstanding tradition. This means that the social partners act as legislators, judges, and litigators with a low degree of governmental interference. LÄS MER
2. Den industriella RE-kreationen : att läsa, förstå och förstärka vär(l)den genom platsspecifik analys och gestaltning av Malmö industrihamn
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Dualistiska västerländska tankesättet som separerar det mänskliga från det icke-mänskliga kan ses som roten till den pågående miljökrisen. Inom stadsplanering är förtätning och funktionsblandning de dominerande sätten för att hantera stadsutbredningens negativa effekter. LÄS MER
3. Utredning och utveckling av psykosocial arbetsmiljö
Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)Sammanfattning : Den psykosociala arbetsmiljön vid arbetsplatser har blivit allt viktigare, då arbetslivet har utvecklats mot ökade grader av social interaktion, komplexitet och teknologianvändning. Samtidigt har psykisk ohälsa i flera länder har blivit den främsta diagnoskategorin bland personer i arbetslivet. LÄS MER
4. Samverkansstyrning i Safegrowthnätverket En kvalitativ studie om samarbetsprocesser ur ett nätverksperspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Sammanfattning Titel: Samverkansstyrning i Safegrowthnätverket - En kvalitativ studie om samarbetsprocesser ur ett nätverksperspektiv. Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur kommuner kan utveckla och stärka de brottsförebyggande arbetet genom ett närmare samarbete med lokala invånare. LÄS MER
5. Hur barn med språkstörning upplever inkludering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om barn diagnostiserade med språkstörning, utifrån deras upplevelser av att vara inkluderade i skolan. Studien utgår från en gemenskapsorienterad definition av inkludering, denna talar kring inkludering utifrån fem olika teman; ett system, gemenskap på olika nivåer, en demokratisk gemenskap, olikhet som tillgång, pedagogisk och social delaktighet. LÄS MER