Sökning: "social- emotionell utveckling hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden social- emotionell utveckling hos barn.

  1. 1. Förskollärares arbete med barns sociala och emotionella utveckling : En kvalitativ undersökning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sharmila Omer; [2019]
    Nyckelord :förskola; sociala svårigheter; emotionella svårigheter; anknytning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetet handlar om förskollärares arbete med socioemotionell utveckling i förskolan. Forskningen som jag har tagit del av kring ämnet tar upp vilka olika aspekter som är viktiga att ta hänsyn till när det gäller barns sociala och emotionella utveckling samt även hur olika anknytningsmönster påverkar barn i eller med svårigheter. LÄS MER

  2. 2. Rätten till mitt barnbarn - Om umgänge mellan barn och deras mor- och farföräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Rebecca Olsson; [2012]
    Nyckelord :Familjerätt; socialrätt; social and welfare law; umgängesrätt; umgänge med annan närstående; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar och syftar till att utreda möjligheten till umgänge mellan barn och dess mor- och farföräldrar, i enlighet med gällande svensk lagstiftning. Sådan umgängesrätt har genom de senare årtiondenas utveckling, enligt lagens ordalydelse, kommit att bli en rättighet tillägnad barnet. LÄS MER

  3. 3. "Det här är bra nu, men imorgon är det någonting annat" En studie om förebyggande program i en kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Persson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hälsofrämjande och förebyggande arbete rörande barn och elevers hälsa och utveckling berör en rad olika arenor i samhället, jag har i min studie valt att koncentrera mig på skolan och de förebyggande program som kan finnas där. Mitt syfte med studien var att belysa hur valet av dessa förebyggande program går till, vem beslutar att de ska användas och vem efterfrågar programmen. LÄS MER

  4. 4. Stimulans och uppmuntran av fysisk aktivitet i förskolans verksamhet. En studie gjord att belysa pedagogernas förhållningssätt och ageranden gentemot barns fysiska utveckling och behov.

    C-uppsats,

    Författare :Jennifer Andrén; [2011]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; miljö; förhållningssätt; engagem;

    Sammanfattning : SammanfattningMin undersökning handlar om fysisk aktivitet och fysisk mognad hos barn i förskolan. Bakgrunden tillgranskningen är att jag upptäckt vikten av fysisk aktivitet för både fysisk, emotionell och social mognad. Syftetmed min undersökning har i första hand utgått från pedagogernas ansvar vad gäller den fysiska aktiviteten. LÄS MER

  5. 5. MEDIERAD INTERAKTION : En kvalitativ studie som visar på ungdomars nya vanor och beroende av gemenskap

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Susanna Lagerlöf; Ulrika Libäck; [2011]
    Nyckelord :ungdomar; internet; sociala band; symbolisk interaktionism; adolescens; social responsivitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån en socialpsykologisk ansats synliggöra våra respondenters berättelser och tankar och då främst i deras medierade interaktioner med olika grupper.Detta har vi undersökt utifrån en hermeneutisk ansats genom kvalitativa intervjuer med elever i en skolklass där vi valde att fokusera på deras medierade interaktioner. LÄS MER