Sökning: "sociala berättelser adhd"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden sociala berättelser adhd.
1. Får jag lov att vara avvikande? : -hur individer blir föremål för ADHD-utredningar och hur det upprätthålls genom samhället.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : ADHD är en komplex neuropsykiatrisk diagnos eftersom både sociala och medicinska perspektiv bidrar till hur vi förstår och tillskriver diagnosens karaktär och orsaker. ADHD behandlas ofta med medicin, och sedan 2006 har antalet personer som hämtat ut medicin mot ADHD ökat, och fortsätter öka kontinuerligt (Socialstyrelsen, 2021). LÄS MER
2. “Jag har hela tiden känt att den här diagnosen intestämmer på mig” : - en kvalitativ innehållsanalys om strukturella motiv till viljan att omprövasin adhd-diagnos
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Adhd (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättningsom ofta kräver stödinsatser från samhället. Detta faller inom ramen för vår roll somsocialarbetare, där vi förväntas att identifiera utsatta grupper och samordna stöd för dessa. LÄS MER
3. Beskrivning av arbetsterapeutiska interventioner i skolan och deras effekt för barn och unga med ADHD
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: ADHD är en av de vanligaste funktionsnedsättningarna hos barn och unga vilket kan påverka individens förmåga till aktivitet och delaktighet. En vanlig konsekvens är att barnet kan få svårt att klara skolgången vilket skapar lidande för eleven och familjen, samt utgör en stor kostnad för samhället. LÄS MER
4. Diagnosen ADHD som oförenligt med kvinnliga ideal - En kvalitativ studie om hur kvinnor med adhd upplever att leva med diagnosen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Diagnosen ADHD förknippas vanligtvis med pojkar vilket resulterat i att flickor och kvinnor med diagnosen tenderar att inte belysas inom forskningsfältet. Stereotypen för adhd blir därmed de symtom som pojkar yttrar och upplever. LÄS MER
5. Hörs jag inte så finns jag inte : En studie om hur individer med ADHD talar om bemötande och upplevelser i skolan
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I takt med att diagnosen ADHD ökar bland barn i skolåldern blir diskussionen om bland annat bemötande i skolan allt mer aktuell i dagens samhälle. I dagsläget utgår de flesta studier som undersöker aspekter av ADHD från ett skol- eller föräldraperspektiv, vilket gör att man går miste om hur stor påverkan sociala processer och interaktion har på beteendemönster. LÄS MER