Sökning: "sociala förmåga förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden sociala förmåga förskola.

  1. 1. Hur en digital verksamhet blir verklighet En systematisk litteraturstudie om digitala verktyg som stöd för lärande, utveckling och inkludering i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Beatrice Andersson; Magnus Thyselius; NIqie Johansson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; IKT; inkludering; lärande; utveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att kartlägga vad forskning säger om hur de digitala verktygen kan användas som ett stöd för barnens utveckling, lärande och inkludering i förskolan. Mer specifikt ville vi undersöka om det fanns några möjligheter och hinder kring arbetet med de digitala verktygen som stöd i förskolan och därmed hur implementeringen kan ske. LÄS MER

  2. 2. Förskolans läroplaner ur ett annat perspektiv : En jämförande innehållsanalys utifrån Howard Gardners teori om multipla intelligenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Kastemyr; [2023]
    Nyckelord :Läroplan; Multipla intelligenser; Howard Gardner; Förskola; Innehållsanalys; Perspektivförskjutning;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från Howard Gardners teori om multipla intelligenser. Med hjälp av denna teori har innehållet i två av läroplanerna för den svenska förskolan (Lpfö98 och Lpfö18) analyserats. Beskrivningar av de olika intelligenserna, utifrån Gardners teori, har identifierats i läroplanerna. LÄS MER

  3. 3. Empatisk förmåga i förskolan : En studie av fem förskollärares upplevelser av sitt arbete med att främja barns utveckling av empatisk förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Fröjd; [2023]
    Nyckelord :Empatisk förmåga; sociala färdigheter kompetenser; förskola; barn; omtanke; medkänsla;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står det under kapitlet Förståelse och medmänsklighet, att utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla empati och omtanke. Tidigare forskning visar att barn som har bristande färdigheter i empatisk förmåga finner högre risk att hamna i utanförskap i barngruppen. LÄS MER

  4. 4. En studie om förskollärares deltagande i och syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Ejdebäck; Sara Wiberg; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; deltagande förskollärare; fri lek; kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Inledning Den fria leken har en stor betydelse för barns utveckling eftersom det är barnen som får styra riktning och innehåll i leken. Genom att vara en deltagande och stöttande förskollärare kan det leda till att leken fortgår och barnens kognitiva förmåga kan utvecklas (Weldemariam Tigistu2014, ss. 234-235). LÄS MER

  5. 5. Förskollärares arbete med konstaktiviteter : Barns utveckling i samband med konst och konstnärliga uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Jonsson; Izabella Bartholdsson; [2022]
    Nyckelord :konst; utveckling; förskola; kommunikation; sociala förmågor; konstaktiviteter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Konst ses som ett betydelsefullt kommunikationsverktyg där barnen ges möjlighet till att uttrycka sina tankar, ideer, åsikter och känslor. Arbetet med konst och dess uttrycksformer anses vara en viktig del i att ge barn en djupare förståelse, exempelvis för olika begrepp. LÄS MER